Schuilplaats en schild

U bent mijn schuilplaats en mijn schild,

op Uw woord heb ik gehoopt. Psalm 119:114

Lezen: Psalm 119:105-120

Psalm 119, de langste Psalm en het langste hoofdstuk uit de Bijbel. Wellicht daarom zo onbekend, op enkele stukken na, is 1 lofzang op Gods Wet, op Zijn Woord. De liefde voor het Woord druipt er van alle kanten af, maar dat komt ook omdat de dichter er bij leeft en het ervaart als een leidraad voor het leven, of, zoals hij in vers 105 zegt: een lamp voor zijn voet een licht op zijn pas.

Vandaag de dag is er steeds minder kennis van het woord lijkt het wel. Mensen nemen geen Bijbel meer mee naar de kerk, alles staat toch op de beamer? Aan de andere kant heb je hem altijd bij, want zonder smartphone gaat (bijna) niemand meer de deur uit. Mijn advies neem het Woord, hoe dan ook mee, maak er aantekeningen bij, arceer het (kan ook op je telefoon), maar lees en leef het!

Ooit schreef ik een liedje over de Bijbel;

Geen boek dat ooit is geschreven op aard is zo rijk als Gods woord

Een boodschap zo mooi, zo blij en zo rijk, als nog nimmer werd gehoord

De Bijbel, Gods liefdesbrieven aan jou en mij

Waarin Hij vertelt hoeveel Hij van ons houdt

Je zult merken je wordt verlost en vrij

Als je je leven aan Hem toevertrouwt.

(De Bijbel, tekst Arie de Paauw, Muziek: Dick Brouwer) Cassette Houdt Moed – Courage -1978)

En daar sta ik nog steeds achter. De schrijver van deze Psalm spreekt in onze dagtekst Zijn hoop uit over het Woord, omdat hij er zoveel van houdt. Hij zal, zoals elke joodse man, hele stukken hebben kunnen reciteren, wat ieder joods jongetje op zijn 12e moet kunnen, maar het gaat niet alleen om de kennis in het hoofd, het gaat om de kennis in je hart. Maar als je God wilt leren kennen is het Woord onmisbaar. Want hoe weet je dat Hij een Schuilplaats en schild is, anders dan dat je het gelezen hebt en het bent gaan toepassen? Het geloof is uit het gehoor en het gehoor is uit Gods Woord zegt Paulus in de Romeinen brief.

Daarom vandaag, als je ergens een nood hebt in je leven, vraag de Heilige Geest je te leiden naar die plekken in de Bijbel waar je het antwoord kunt vinden. Want voor ieder probleem heeft God een antwoord, uitgeschreven in het mooiste boek!

Een gedachte over “Schuilplaats en schild

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.