Gedachten bewaken


en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus. Fil.4:7

Deze tekst kan je niet lezen, eigenlijk, zonder vers 6 erbij te pakken, waarin staat dat we niet bezorgd moeten zijn, maar al onze wensen bij God mogen neerleggen. Want wat kunnen je gedachten met je op de loop gaan als je allemaal denkt wat er nog moet gebeuren, wat je allemaal nog moet betalen, hoe het met de kinderen gaat enz. En misschien wel als je denkt aan de dingen die je allemaal in het verleden hebt gedaan, hoe kan God ooit nog van je houden? En het maalt en het maalt maar door in je koppie. Alle overwegingen komen aan de orde, je kunt de slaap niet vatten, ligt maar te woelen in je bed…. Gods vrede is ver te zoeken.

Maar wanneer we al onze zorgen, bekommernissen, lasten, whatever, bij onze hemelse Vader brengen, en ze daar dan ook laten, pas dan kan Hij ons die vrede geven, die vrede die je verstand te boven gaat, waar je niks van snapt. Die rust, die alleen God je kan geven. Het is beschikbaar, want als je alles wat je dwars zit brengt bij Hem, krijg je dat er voor in de plaats.

Ik schreef het al eens eerder: zorgen maken is zonde n.a.v. het vorige vers en dat is zo, sowieso, zonde van je tijd…

Die vrede van God bewaakt je hart en je gedachten, die dingen waar onze tegenstander naar op zoek is. Want veel van je gedachten zijn door Hem ingefluisterd, om je bezorgd te doen zijn. Daarom moeten we ook onze gedachten krijgsgevangen en onder de gehoorzaamheid aan Christus brengen. Dus als er van die gedachten bij je binnenkomen stuur je ze weg in Jezus Naam. En ons hart, dat is ons zijn, ons hele ik, dat wil God zo graag hebben, maar de tegenstander ook. Want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn, en waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Is dat van de dingen van de Heer, of van al je problemen, waar je toch ook wel weer een berg aandacht van iedereen van krijgt? Ook daar moet je je van bekeren en je hart door God laten vernieuwen. Spreuken zegt: bewaar je hart, de vrede van God helpt je daarbij. Ik zegen je daarmee vandaag: doe het 1 en ontvang het ander!

Een gedachte over “Gedachten bewaken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s