Met hart en ziel

Leave a comment Standard

En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen Kol.3:23

— Lezen: Kol. 3:18-4:1

— Je mag het gerust weten, toen ik na ruim 2 jaar ‘thuis’ te hebben gezeten na mijn ontslag en ik ontzettend veel voor de Here heb mogen en kunnen doen: onze reis naar Curacao, de (vakantie)Bijbelschool, het Rotterdams Evangelisatie Doorbraak Team (1250 geregistreerde beslissingen binnen het tijdsbestek van 1 jaar) etc, had ik er best moeite mee weer aan de slag te ‘moeten’ Ik was zo goed bezig, had het vertrouwen dat God ook na de uitkering zou voorzien en nu dit? Deze tekst heeft me toen geholpen om er weer fris tegen aan te gaan en het te zien als een uitdaging en een nieuw zendingsveld. De Heer sprak tegen me: ‘maak je niet bezorgd over je werk, ik heb je tot een baken voor Brabant gemaakt’ (daar is mijn huidige werkplek)

Dus, wat we ook doen, of dat nu rechtstreeks en fulltime in Gods Koninkrijk is, of we zijn aan het werk, bij een ‘gewone’ werkgever, we doen het voor de Here en niet voor mensen. En dan te bedenken dat Paulus dit niet tegen gewone arbeiders zegt, maar tegen slaven! Dat is dus nog een stuk erger, dan in een dienstverband met een CAO, zoveel vrije dagen etc!

We mogen dus in het geheel niet mopperen. Wat je werk ook is, zie het als een uitdaging om daar iets van het Koninkrijk van God te laten zien, te demonstreren dat God liefde is en om mensen geeft. Als je collega klaagt over hoofdpijn kan je twee dingen doen: je trekt je lade open een geeft hem of haar een paracetamol, of je vraagt of ervoor mag bidden… daar heb je lef voor nodig (Lev is overigen een Jiddisch woord wat Moed betekent) en de hulp van de Heilige Geest maar je opent de deur om te spreken over Jezus. Dan moet je natuurlijk niet al die tijd een onderduikboot christen zijn geweest en moet men wel hebben gemerkt dat je ‘Geheel Anders’ bent, omdat je niet mee doet met de roddel over andere collega’s en zo.., maar er is altijd tijd voor bekering!

Je werk doen, alsof het voor de Heer is, is een uitdaging. Als je dat doet, is het, ook al is je vakantie voorbij (dinsdag mag ik weer) geen last om weer aan het werk te gaan, maar een lust. En een uitdaging: hoe mag ik vandaag weer Gods glorie laten zien? Zo te gaan maakt het werk spannend, maar je mag natuurlijk nooit vergeten dat je betaald wordt om te werken, dus je werk mag er niet onder lijden. Maar je collega’s hebben het ’s maandags over voetbal bij de koffieautomaat, waarom zou jij het dan niet over Degene mogen hebben waar jij de grootste fan van bent?! Doe alles wat je doet, met hart en ziel, en als dat vol is van Jezus komt Die er vanzelf uit! Vers 24 zegt tenslotte dat we de erfenis zullen krijgen en dat er eigenlijk maar 1 onze Meester is, de Here Jezus Zelf, Hem mogen en moeten we alleen maar echt gehoorzamen, zelfs als dat tegen de orders van de chef ingaat. Dat zal men alleen maar waarderen, dat je eerlijk en oprecht bent, want ook dat is een getuigenis.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.