Niets meer onmogelijk

Comment 1 Standard

Want geen ding zal bij God onmogelijk zijn. Lucas 1:37

Lucas 1:26-38

— Huh? Het is toch geen advent? Klopt, maar we verwachten de (weder) komst van de Heer toch? (Wij wel) en deze woorden van Gabriel, wat vriend van God betekent (denk aan ons woordje Gabber, ook Jiddisch)gelden ook vandaag nog. De Here Jezus haalt ze zelf aan in Mat. 17:20 , waarin Hij zegt dat niets voor ons onmogelijk meer zal zijn.

De context van de tekst is natuurlijk een vreemd, maar mooi verhaal. De verloofde Maria, die bezoek krijgt van een engel die haar even komt vertellen dat ze, zonder gemeenschap te hebben met een man, zwanger zal worden van de Heilige Geest en een zoon zal baren, die ze Yeshua – God redt- moet noemen. Ze heeft niets in te brengen dan lege briefjes. Is dat zo? Ze had kunnen weigeren, maar ze zegt: mij geschiedde naar Uw wil. Dat is geen berusting, dat is overgave.

En om een paralel te trekken naar ons eigen leven. De kracht van de Heilige Geest wil ook ons overschaduwen en gebruiken om het koninkrijk van God te vestigen. Het enige wat Hij vraagt is overgave: mij geschiedde naar Uw wil, gebruik mij vandaag. En dan zal blijken dat er niets meer onmogelijk is bij God, ook, of juist, door ons heen!

De vraag is of we dat wel nog geloven? Geloven we dat God vandaag nog geneest?, of vertrouwen we liever de medische wetenschap? Ik zeg niet dat dat verkeerd is en dat we niet naar een dokter mogen gaan, het gaat om het vertrouwen. Wist je dat genezing moeilijker doorbreekt bij mensen die geloven, dan bij ongelovigen…? Ik merk dat op straat, mensen staan meer open voor dit soort dingen. En nee, ze geloven er geen snars van, maar het gebeurt toch! Ongeloof bij degene waarvoor gebeden wordt, is dan ook niet de beperking die we vaak tegenkomen. Het is eerder de doctrine van de kerk waar je komt, maar ook het scepticisme wat je tegenkomt bij kerkmensen wat de genezing in de weg staat. Willen we doorbraken zien in genezing, dan moeten we eerst die bolwerken slechten.

Als niets onmogelijk is bij God, dan is dat ook niets, wie zijn wij dan op Hem beperkingen op te leggen?

De engel refereert ook aan de zwangerschap van Elisabeth de tante van Maria en de moeder van Johannes de Doper. Ongeloof kan ons de mond snoeren, het zwijgen opleggen, zoals bij Zacharias!

En in de verte hoor je in deze tekst de woorden van de Here tegen Abraham: zou voor de Here iets te wonderlijk zijn?

Een maagd die zwanger wordt, de onbevlekte ontvangenis, een oude dame, die de moeder wordt van een profeet, een nog oudere dame, 90 jaar, die de moeder wordt van een heel volk… zou voor de Here iets te wonderlijk zijn?

Wat jou situatie ook is,

– misschien kamp je met onvruchtbaarheid en ben je ongewenst kinderloos: bij God is niets onmogelijk

– misschien heb je te horen gekregen dat je ‘ongeneeslijk’ ziek bent: bij God is niets onmogelijk

– misschien moet je voor je chemokuur naar het ziekenhuis vandaag: bij God is niets onmogelijk

Welke situatie ook: bij God is niets onmogelijk. Vertrouw daarop met je hele hart en vraag God je geloof te geven als je dat ontbreekt. Want het is echt zo, ongeacht eerdere ervaringen: bij God is niets onmogelijk, en voor ons evenmin, als we geloven en niet twijfelen

Een gedachte over “Niets meer onmogelijk

  1. Pingback: Niets meer onmogelijk — Opfrisser – Sitetitel

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.