Bidden, zoeken, kloppen

Comment 1 Standard

Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden. Mat. 7:7

— Lezen: Mat. 7:7-12

Wie heeft het zijn kinderen niet geleerd: kinderen, die vragen, worden overgeslagen? Omdat we vonden dat onze kinderen maar hun beurt moesten afwachten en we het onbeleefd vonden als ze er om zaten te zeuren.

Wel, onze hemelse Vader is anders, Hij wil juist dat we vragen, ja misschien wel zeuren. De werkwoord vormen in het Grieks geven aan dat het bidden, zoeken en kloppen een voortdurende bezigheid is. Er zijn mensen die leren dat als je eenmaal ergens voor gebeden hebt, het daarna niet meer hoeft, omdat opnieuw vragen een daad van ongeloof zou zijn. Maar de Here Jezus leert hier Zijn discipelen en dus ook ons, dus iets anders. Net zo lang bidden totdat je ontvangt, misschien wel op het onbeleefde af. Want vergis je niet, we hebben hier weer een belofte dat, als we dat doen, we ook zullen ontvangen. Ook voor die nieuwe Mercedes? Als je die echt nodig hebt geloof ik dat van harte. Onze hemelse Vader wil bij alles wat we doen betrokken zijn, dus ook bij de aanschaf van een nieuwe auto 🙂 Zo liefdevol is Hij. In de context zie je dat Jezus onze Vader met ons vaders vergelijkt. Wij geven onze kinderen geen stenen voor brood, schorpioenen voor eieren of slangen voor vis. Dus, hoewel wij slecht zijn, er is niemand die goed doet, ook niet 1, zegt de Psalm (14:3) , wel goede gaven aan onze kinderen geven, hoeveel te meer zal onze hemelse Vader ons dan de dingen geven, als we Hem er om vragen. En dat laatste is nu precies waar het om draait. Jacobus zegt dat we niet hebben, omdat we niet bidden. Durven we te (blijven) bidden om genezing, of is 1 x genoeg? Durven we te blijven bidden voor een (nieuwe) baan, of is 1 x genoeg?

Lucas geeft nog een extra tintje in zijn versie: hoeveel te meer zal je hemelse Vader je de Heilige Geest geven, als je Hem daarom vraagt?

We kunnen niet zonder de Heilige Geest, zonder Zijn volheid, Zijn nabijheid, Zijn kracht. Als je die niet ervaart, vraag er dan om, totdat je Hem hebt. En je kunt zeker weten dat je Die hebt, want als je twijfelt dan heb je Hem niet. Dezelfde Geest, Die Jezus uit de dood deed opstaan, leeft in ons, dan moet je merken dat je vol bent van die opstandingskracht, zo niet: vragen, zoeken, kloppen. En je hoeft niet bang te zijn dat je een andere Geest ontvangt als je Hem zoekt, op grond van dit stuk. Je mag het claimen, omdat je er recht op hebt, want het is je tenslotte beloofd, door Hem, die niet alleen doopt met water, maar met de Heilige Geest en met Vuur!

In september starten we de Module Gebed van onze discipel Bijbelschool. Daar gaan we nog dieper op deze materie in. Www.arbeidersindeoogst/bijbelschool

Een gedachte over “Bidden, zoeken, kloppen

  1. Pingback: Bidden, zoeken, kloppen — Opfrisser – Sitetitel

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.