Hulp

Comment 1 Standard

Ik sla mijn ogen op naar de bergen,

vanwaar mijn hulp komen zal.

Mijn hulp is van de HEERE,

Die hemel en aarde gemaakt heeft. Psalm 121:1-2

— Lezen: Psalm 121

— Deze Psalm wordt geschaard onder de noemer Pelgrimsliederen. De liederen die de pelgrims zongen als ze naar Jeruzalem gingen om daar een feest te vieren, wat men verplicht was om dat tenminste 1 x per jaar te doen. Gaan naar Jeruzalem betekende dat je dan in de tegenwoordigheid van God was, je offerde voor je zonden en dus weer in het reine was met Hem. Een belangrijk iets. Wat leven wij dan in een geweldige tijd van genade, dat we, waar we ook zijn, in Zijn tegenwoordigheid kunnen komen, onze zonden belijden en direct weer schoon zijn door het reinigende bloed van de Here Jezus!

Maar zo’n reis ging meestal te voet, of hooguit op een ezel. En als je dan de bergen zag waar je nog overheen moest, kon je er nog wel een tegenop zien. Nu zijn ze in Israel hooguit 800 m, maar dat is toch nog een aardige klim, als je al dagen in de hitte hebt gelopen. We weten van de afgelopen dagen tot hoe weinig je in staat bent door de hitte.

Dan zie je er dus als een berg tegenop. Wat een troost is het dan om te weten waar je hulp vandaan komt.

Ook ons dagelijks leven kan voor sommigen een ‘opgang’ zijn. Waar je als een berg tegenop ziet. Misschien heb je last van depressies, misschien word je gepest op werk of school, heb je het er totaal niet naar je zin. Misschien heb je komende week een bezoek bij een arts, waar ze de voortgang van je behandeling gaan bespreken. Ik weet niet waar je me tobt. Een ding weet ik wel: als je je hulp van de Here verwacht, kom je niet bedrogen uit.

Hij is Degene, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft, dus niet zo maar de eerste de beste. Hij is de Helper bij uitstek. En Hij woont niet ergens ver weg, nagenoeg onbereikbaar, Hij woont zelfs in je hart. Want de vertaling van het Griekse woordje ‘Parakleet’ is niet alleen Trooster, maar ook Helper. En de Helper bij uitstek is dus de Heilige Geest. Waar jij gaat, gaat Hij ook, omdat Hij in je woont. Dat beseffende weet je dat er geen berg te hoog kan zijn, geen probleem onoverkomelijk, dat Hij altijd bij je is en je never nooit meer zal verlaten! Dus nog meer dan de pelgrim uit deze Psalm weten en ervaren we dat onze Hulp niet van de bergen komt, maar van de HERE der Heren, de Trouwste onder de trouwen, de Sterkste onder de sterken, de Almachtige, voor wie niets, nee helemaal niets onmogelijk is. Zo kunnen we, wat ons ook te wachten staat, de week weer in! Op deze eerste dag van de week, waarin we de Opstanding van de Here Jezus uit de dood vieren, wens ik je dan ook een gezegende week!

Een gedachte over “Hulp

  1. Pingback: Hulp — Opfrisser – Sitetitel

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.