Gelovend Bidden


Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen. Markus 11:24

–Lezen: Markus 11:20-26

Dit hele stuk uit Marcus staat vol met principes hoe we ons gebed gehoord en verhoord kunnen krijgen en ook nog wat de reden zou kunnen zijn dat het niet gebeurd. Belangrijke principes, die iedereen zou moeten weten.

Vandaag licht de dagtekst er eentje uit: bidden alsof je het al ontvangen hebt. Geloven dat het er is, zonder dat je het (nog) ziet. Dat is best een lastige, want we zijn redelijke mensen, oftewel, we willen alles beredeneren. De term ‘eerst zien, dan geloven’ is vaker onze lijfspreuk, zoals bij Thomas, dan andersom. Toch is dit wat de Here Jezus ons leert. Wat was het geval. ’s Ochtends komen ze langs een vijgenboom, die pretendeert vrucht te dragen, maar dat niet doet. Jezus spreekt een vloek uit over die boom. Een geestelijk principe wat we terug vinden in Joh 15: als je geen vrucht draagt word je afgehouwen. De andere ochtend komen ze er weer langs en dan zijn de discipelen verbaasd dat het ding dood is. Maar we hebben vorige week al gezien dat onze woorden kracht hebben. Dingen die je over jezelf en anderen uitspreekt kunnen zomaar eens waarheid worden, in het positieve en in het negatieve.

Dan leert Jezus Zijn discipelen een aantal belangrijke gebedsprincipes. Waaronder dus deze.

Het leuke met het volgen van Jezus is, dat Hij het ook Zelf in praktijk brengt. Als Johannes later de plaats beschrijft waar de eerste wonderbare spijziging plaats vond, noemt hij het: de plaats waar Jezus dankte voor het brood en we zien ook in die geschiedenis dat dat er expliciet bij staat. Hij dankte voor die 5 broden en 2 visjes, voordat ze waren vermenigvuldigd!

Dat is bidden in geloof. Dat het gaat gebeuren. Dat betekent niet dat je jezelf moet oppompen, nee, even ervoor zegt Jezus heb het geloof in God, maar dat kan je ook vertalen in heb het geloof van God en dat wordt het ineens anders. Dan is het de gave van geloof, een van de negen van de Heilige Geest. De gave die we allemaal gekregen hebben, als we gedoopt zijn in de Heilige Geest en die we kunnen oefenen, de gave die je nodig hebt om de tekenen en wonderen te zien gebeuren, want we zien ook in dit gedeelte, dat je in je hart niet met twijfelen. En er is niets wat zo hard groeit als twijfel die gezaaid is op de vruchtbare bodem van ongeloof.

Daarom, wat je nood ook is, vraag God er geloof voor, dat Hij het zal oplossen en dank Hem ervoor dat Hij het ook gaat doen. Dan ga je gebedsverhoringen zien, waarvan je alleen maar kan dromen, voor je ogen. Ik kan je daar zoveel getuigenissen van geven. Niet omdat ik het zo goed doe, maar omdat we een grote God hebben. Geloof dat je het al hebt ontvangen en je zult het zien gebeuren, in Jezus Naam!

Een gedachte over “Gelovend Bidden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s