Overvloed


Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus. Fil.4:19

–Lezen: Fil.4:10-20

— Veel mensen hebben een hekel aan wat men neemt het Welvaartsevangelie. Geloof maar in Jezus en alles komt goed. Ook in financieel opzicht. En als daar de nadruk op ligt dan klopt het zeker niet. Er wordt een link gelegd naar geven naar de bediening van die persoon en God zegen die dan over je zal komen. Dat de link er is tussen geven en ontvangen is duidelijk bijbels. Denk aan de weduwe van Sarfath, zij gaf alles aan Eliah en pas dan zouden het meel en de olie niet opraken. Als een hedendaagse prediker dat nu zou vragen stond heel facebook vol met schandelijke taal, medebroeders en zusters voorop… maar het gebeurde wel. Wat we hier nodig hebben is de gave van onderscheiding. Is het van God of komt het uit de fantasie en de begeerte van de prediker? Geld is een van de struikelblokken waar mensen in een bediening mee te maken hebben. Als je van het evangelie leeft durf je nauwelijks op vakantie of een nieuw bankstel te kopen, tweedehands kan ook…:-(

Maar dan onze tekst. Onmiskenbaar gaat die gewoon over geld, dat doet het hele stukje. Wie hier iets geestelijks uithaalt heeft wel een hele grote duim. Maar het staat er. Ondanks het feit dat de Fillipenzen van hun armoedje hebben gezorgd dat Paulus niets tekort kwam en er aan de gemeente van Jeruzalem flink geofferd is, zullen ze niets tekort komen. God zal hen van Zijn overvloed, rijkelijk voorzien, in alles wat ze nodig hebben. En God is nu eenmaal een God van overvloed. Hij heeft meer dan genoeg. De vraag is of we dat vertrouwen. Of we alles weg willen geven in het vertrouwen dat dan pas de overvloed gaat stromen. Want ons ongeloof zou wel eens de blokkade voor de overvloed kunnen zijn. Of ons vertrouwen op onze bankrekening in plaats van op de Allerhoogste. Wie vertrouwen we, God, of de Mammon?

Ik geloof met heel mijn hart, dat als God dit van je vraagt -en daar moet je dus zeker van zijn- dat Hij het ook zal doen. Maar dan gaat het om ons hart. Ook Abraham werd gevraagd om het liefste wat hij had, de zoon van de belofte, te offeren, en hij was bereid…

God vraagt aan ons wie we op de eerste plaats zetten. Hij duldt geen andere goden naast Zich. Wie dienen we, God of de mammon? Want als we geven om maar meer te hebben, is onze motivatie niet juist. Hij ziet het hart aan en dat moet zuiver zijn en oprecht. Als we willen dienen in Zijn Koninkrijk dan mogen we ons beroepen op deze tekst. We zullen tenminste alles hebben wat we nodig hebben, want Jezus is gekomen omdat wij leven hebben en overvloed (Joh.10:10)

Een gedachte over “Overvloed

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s