Altijd blij


Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Fil.4:4

-Lezen: Fil.4:1-9

Zo je het nog niet wist, chagrijnig zijn is een zonde, op grond van deze tekst. Want het is een gebod. Verblijd u, altijd. Niet eens af en toe, als de omstandigheden het toelaten, nee, altijd, dus zeker als de omstandigheden het niet toe laten. Het is een levenshouding. Blij zijn, ook als je club verliest, ook als de uitslagen tegen vallen, ook als je net ontslagen bent, of de zoveelste afwijzing van een sollicitatie hebt gehad. Blij zijn, als alles waar je je vertrouwen op had gezet, ineenstort. Dan spoor je toch niet?, zou de wereld zeggen. Nee, inderdaad, want wij hebben niet de blijdschap die de wereld heeft. Er staat dan ook: verblijd u altijd in de Here. En dat is een verschil. Want de vreugde van de Here is onze kracht, zegt Nehemia 8.

Niet onze omstandigheden bepalen of we blij zijn, maar de Here, het feit dat we weten dat we kinderen van God zijn, dat we gered zijn, dat we weten dat we, ondanks alles, een God hebben, die voor ons zorgt en die we alles kunnen vragen.

Het feit dat we soms niet blij zijn betekent dat we niet beseffen wat we hebben en wie er in ons woont. En is een van de kenmerken van Gods koninkrijk niet blijdschap? (Rom.14:7) en een partje van de vrucht van de Heilige Geest? Juist: blijdschap.

Nogmaals, het zijn niet de omstandigheden die onze blijdschap bepalen,maar de Here. Daarom kan het zijn dat mensen, wanneer ze een aanraking van God ontvangen, onbedaarlijk gaan lachen, zonder aanwijsbare reden. En geloof het of niet, het kan genezend werken. Een blij hart bevordert de genezing zegt Spreuken maar neerslachtigheid doen je beenderen verdorren. En wie wil er nu dorre beenderen?

Daarom vandaag, wat er ook gebeurt, laat ook hierin zien dat je Geheel Anders bent: je hebt Christus leren kennen, wees blij, verheug je in de Here. En het is zo belangrijk, dat Paulus het ook nog eens herhaalt. En dat terwijl het thema van deze brief al blijdschap is. Zo belangrijk is het. Je laat zien dat geloven niet saai is, maar dat het je vreugde geeft, de vreugde die de wereld niet kent en waarvan God vindt dat we er in uit moeten blinken. Kies om blij te zijn, in de Here, door de Here, en begin de dag met een lach! 🙂

Een gedachte over “Altijd blij

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s