Bidden in de Heilige Geest


Maar u, geliefden, bouw uzelf op in uw allerheiligst geloof en bid in de Heilige Geest Judas:20

Lezen: Judas 17-23

Het is een opdracht, die Judas, een van de broers van de Here Jezus, ons geeft vandaag. Om ons geloof op te bouwen, ons allerheiligst geloof, want we hebben niet zo maar een geloof, nee een allerheiligst geloof. En dat kunnen we doen door ons bij het bidden te laten leiden door de Heilige Geest. Bidden in de Geest kan bidden zijn waardoor je je niet laat leiden door je gevoelens of je nood, maar door de Heilige Geest. Je gaat dan bidden voor zaken die jezelf niet bedacht hebt. En je ervaart Gods leiding. Sommigen noemen het een last, die je ineens krijgt om voor iemand te bidden en als het klaar is ervaar je rust en vrede.

Maar als het echt over opbouwen gaat, dan denk ik toch meteen wat Paulus noemt in 1 Cor. 14:4, dat wie in tongen bidt, zichzelf sticht en wie profeteert sticht de gemeente. Dus als we in tongen bidden bouwen we onszelf op, bouwen we ons geloof op. Bidden in tongen zet je geloof vrij voor het bovennatuurlijke. Je weet niet wat je bidt, dus je gedachten blijven onvruchtbaar. Is het je wel eens opgevallen dat veel mensen horizontaal bidden. Ze bidden tot God, maar ze geven de luisteraars een boodschap mee. Dominees hebben daar soms een handje van, dat noemen we de na-preek in het gebed. En volgens mij is gebed daar niet voor bedoeld. Gebed is natuurlijk in de eerste plaats het onderhouden van onze relatie met God, want zonder communicatie geen relatie. En we vragen niet alleen, we krijgen ook antwoord. Een van de lessen van onze Module Gebed gaat dan ook over het verstaan van de stem van God. Mijn schapen kennen Mijn stem, zegt de Here Jezus (Joh.10)

Maar gebed is ook geestelijke strijd, het vindt plaats in de hemelse gewesten en het verslaat de machten der duisternis. De boze haat ons gebed, zeker als dat gemeenschappelijk is, want waar er 2 of 3 vergaderd zijn, is onze Heiland, door Zijn Geest, in ons midden. En 1 man kan er 1000 verslaan, maar 2 man 10.000!

Maar wanneer we ons laten leiden door de Geest in ons gebed, dan weet hij zeker dat hij het onderspit delft. Daarom is er ook zo’n weerstand bij veel mensen tegen de tongentaal, de taal die iedere gelovige ontvangt wanneer we gedoopt worden in de Heilige Geest. Je moet je dan maar eens afvragen waar die weerzin vandaan komt…

Want het bouwt ons op, het bouwt ons allerheiligst geloof op en het zet de werking van het bovennatuurlijke in ons vrij. Oefen je daarom in het bidden in tongen. Bijvoorbeeld als je in de auto zit op weg naar je werk. Dan kom je opgebouwd aan. En wie of wat kan je dan nog deren?

—————————————————-—————————————————————

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Kom naar onze module over gebed in Dordrecht: http://www.arbeidersindeoogst.nl/module-gebed

* Leer evangeliseren in de kracht van de Heilige Geest: op 29 september in Rotterdam: http://www.kiXtart.ga

* Wil je ons steunen? Dat kan eenvoudig hier https://bunq.me/helponsoogsten

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Een gedachte over “Bidden in de Heilige Geest

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s