Machtige tong

Dood en leven zijn in de macht der tong,

wie aan haar toegeeft, zal haar vrucht eten. Spreuken 18:21

Lezen: Spreuken 18:13-24

Deze tekst heb ik al wel vaker behandeld en ook aangehaald, maar het is en blijft zo belangrijk dat het geen kwaad kan dit nog eens te overdenken.

We hebben macht in onze tong, in zowel het negatieve als het positieve. De uitspraken die we doen worden gehoord, door de Here God, maar ook door de duivel. Negatief spreken opent deuren voor allerlei onheil, zoals ziekte, maar ook schuld, financieel gebrek, etc. Woorden over een kind uitgesproken, van ‘het wordt nooit wat met jou’, ‘jij vindt nooit een goede partner’ etc kunnen een leven lang nagalmen en effect hebben. Negatieve woorden, vloeken, dienen verbroken te worden in de Naam van Jezus. Zijn gedachten over ons zijn gedachten van redding, heil en niet van onheil (Jer.29:11) Zijn plannen voor ons zijn goed.

Leven spreken over iemand die ziek is, is ook zo belangrijk. Spreek niet van een ongeneeslijke ziekte, want bij God is niets onmogelijk. Laat je daarbij ook niet leiden door eerdere ervaringen, maar baseer je op het woord van God. Als we de opdracht hebben gekregen om de zieken te genezen (Mat.10:8), dan doen we dat niet door te bidden en te vragen of God diegene wil genezen. Want dat gebed is al verhoord, nee, we spreken, in autoriteit, tegen de ziektemacht en gebieden die te verdwijnen in de Naam van Jezus! Zo spreken we leven uit. En leven is in de macht van onze tong.

Wat we spreken heeft effect, negatief of positief. Je zult de gevolgen ervan dragen, vertaalt de BasisBijbel en dat is een mooie vertaling.

Leg nu niet op ieder woordje zout, maar stop met het ondoordacht uitspreken van zelfvervloekingen, en spreek leven uit over anderen en over jezelf. Onze tong is een machtig wapen, een van de wapens waar openbaring 12 aan refereert als we de boze kunnen overwinnen is door het (gesproken) woord van ons getuigenis en we zien dat Jezus doen in de woestijn tegen de duivel, die Hem probeert te verleiden: Hij spreekt het Woord.

Daarom is Psalm 141:3 (berijmd) zo mooi, om iedere dag mee te beginnen:

Psalm 141 : 3

Zet, HEER, een wacht voor mijne lippen;

Behoed de deuren van mijn mond,

Opdat ik mij, tot genen stond,

Iets onbedachtzaams laat’ ontglippen.

—————————————————-—————————————————————

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Kom naar onze module over gebed in Dordrecht: http://www.arbeidersindeoogst.nl/module-gebed

* Leer evangeliseren in de kracht van de Heilige Geest: op 29 september in Rotterdam: www.kiXtart.ga

* Wil je ons steunen? Dat kan eenvoudig hier https://bunq.me/helponsoogsten

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Een gedachte over “Machtige tong

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.