Toevlucht en burcht

Comment 1 Standard

Ik zeg tegen de HEERE: Mijn toevlucht en mijn burcht,

mijn God, op Wie ik vertrouw! Psalm 91:2

Lezen: Psalm.91

Deze Psalm neemt een bijzonder plaats in in mijn/ons leven. Ik heb dat misschien als eens gedeeld, maar als je al 7 jaar Opfrissers maakt, is de kans op een doublure aanwezig. Mijn moeder las deze Psalm heel vaak tussen de middag , in de Oude Vertaling, na het eten, een goed gebruik om dat altijd na de maaltijd te doen, en als kind kon ik hem al dromen. Het werd ook de trouw Psalm van Margreet en mij en toen er voor ons als koppel tijdens het Alpha weekend gebeden werd voor de vulling van de Heilige Geest zong men Opwekking 502. Nog vaak op bijzondere momenten klinkt dat lied.

Het is ook een geweldige Psalm, die spreekt over het vertrouwen in God enerzijds en God laat spreken van Zijn trouw en bescherming anderzijds. Zo begint ook onze tekst met een uitspraak, een proclamatie: U bent mijn Toevlucht en mijn Burcht, mijn God, op Wie ik vertrouw. Dat is een geweldige uitspraak, als het ons voor de wind gaat. Maar het is een belijdenis als de we de wind tegen hebben, die soms tegen de feiten in kan spreken.

Maar vertrouwen is een keuze, God vertrouwen is een keuze. Daarom staat er ook het bezittelijk voornaamwoorde Mijn God. Ik hou niet zo van de uitspraak God alleen, zeker niet in een gebed. Mij is altijd geleerd om te spreken over de Here God, beter gezegd de HERE God, YHWH Adonai in het hebreeeuws. Zodat er geen misverstand over kan bestaan welke God ik bedoel. En onze God is niet dezelfde als Allah, zoals laatst een hervormde dominee in Barneveld verkondigde dat ze dezelfde zijn, wat een onkunde. Wat een stap naar de 1 wereld religie: alle geloven komen op hetzelfde uit. Een leugen uit het rijk der duisternis.God duldt geen andere Goden naast Zich en zeker Allah niet, die heeft verklaart geen Zoon te hebben en dus de Antichrist is.

Maar goed, dit even terzijde. Onze God is een heilig God, Die wil dat we Hem vertrouwen. En in de Bijbel is geloven en vertrouwen hetzelfde woord. Als we Hem geloven, moeten we Hem vertrouwen. Ook als het tegenzit, want dan komt het eropaan. Vertrouwen met een dikke bankrekening en een dikke Mercedes voor de deur, is nog wel te doen, alhoewel dan vaak het vertrouwen in eigen kunde weer om de hoek komt kijken. Maar vertrouwen met een rekening die een rode kleur heeft en geen brood op de plank is gewoon lastiger. Maar het is en blijft een keus. Kies je ervoor om jezelf blindelings aan God te vertrouwen, in alles? Dan zal Hij je niet beschaamd laten staan. Maar wij kiezen. Ik weet wat ik kies, jij ook?

—————————————————-—————————————————————

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Kom naar onze module over gebed in Dordrecht: http://www.arbeidersindeoogst.nl/module-gebed

* Leer evangeliseren in de kracht van de Heilige Geest: op 29 september in Rotterdam: www.kiXtart.ga

* Wil je ons steunen? Dat kan eenvoudig hier https://bunq.me/helponsoogsten

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Een gedachte over “Toevlucht en burcht

  1. Pingback: Toevlucht en burcht — Opfrisser – Sitetitel

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.