Harttransplantatie

Leave a comment Standard

Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven. Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt. — Ezechiel 36:26-27 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Eze. 36:16-32

Onze tekst uit vandaag is natuurlijk allereerst voor het volk Israel, het twee-stammenrijk, dat in ballingschap is weggevoerd, maar dieper nog voor het gehele volk Israel, dus ook voor de 10 stammen, die in de diaspora in de volken zijn opgegaan. God zal ze terug gaan voeren naar Israel, vanuit de vier windstreken en dan zal de wereld weten dat de God van Israel de Levende is en Degene, Die doet wat Hij belooft.

Maar onze tekst van vandaag is een beeld van de wedergeboorte die beschikbaar is voor ieder mens en wat er gebeurt als mensen de Here Jezus uit nodigen in hun hart. Ze ontvangen dan een nieuw hart, het stenen hart wordt eruit weggesneden en een vlezen hart komt er voor in de plaats. De hardheid maakt plaats voor zachtheid en, zeker niet onbelangrijk, men ontvangt de Heilige Geest. Als je bidt: Lieve Here Jezus, kom in Mijn hart, dan komt Hij, in de persoon van de Heilige Geest, in je hart wonen. Je bent dan nog niet vervuld met de Heilige Geest, dat komt pas als je de doop in de Geest ontvangen hebt. Maar beiden zijn beschikbaar voor iedereen.

Doordat de Geest nu in je woont, gaat Hij je, langzaam maar zeker, veranderen. Bij de een gaat dat radicaal, op de een op de andere dag. Zijn ze verlost van alle verslavingen. Een ander heeft er een leven lang voor nodig. Heeft wellicht ook te maken met de diepte van de bekering, de omwenteling, die plaats vindt en de ruimte die we geven aan de Geest om ons te veranderen. Maar het belangrijkst wat begint zodra we Jezus hebben uitgenodigd, is dat de koers van de mens veranderd is. Stevende die eerst af op een eeuwige verlorenheid, nu is die koers de andere kant op, richting God. Bekering is niet het je afkeren van de zonde, dat is een gevolg ervan, met de hulp van de Heilige Geest. Bekering is dat je je omdraait en weer richting God gaat lopen. En gaandeweg zal de Geest je dingen (af)leren en je veranderen van binnenuit. Dan ga je de dingen doen of laten, niet vanuit plicht, wat wettisch is, maar vanuit een diep verlangen om Hem te dienen. Merk je het verschil? Religie wil ons doen geloven dat God van ons houdt als we Zijn geboden in acht nemen. Relatie is dat we Gods geboden in acht nemen, omdat we van Hem houden en dan komt Hij ons er ook nog eens bij helpen! Wie zij we dat geloven moeilijk was? Als je de Geest in je binnenste laat leiden, is het zoveel makkelijker, omdat de liefde overwint!

Mensen vragen ons wel eens: wat gebeurt er met de mensen die jullie allemaal tot Jezus leiden? Dit dus, en ik heb genoeg vertrouwen in de Heilige Geest dat Hij dat prima kan!

—————————————————-—————————————————————

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Kom naar onze module over gebed in Dordrecht: http://www.arbeidersindeoogst.nl/module-gebed

* Leer evangeliseren in de kracht van de Heilige Geest: op 29 september in Rotterdam: www.kiXtart.ga

* Wil je ons steunen? Dat kan eenvoudig hier https://bunq.me/helponsoogsten

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.