(Ver)Wachten

Leave a comment Standard

Wacht op de HEERE,

wees sterk

en Hij zal uw hart sterk maken;

ja, wacht op de HEERE. Psalm 27:14

Lezen: Psalm 27

Niet zo lang geleden hadden we vers 1 van deze Psalm en vandaag is dus het laatste vers aan de beurt. Maar ook hier tussenin staan mooie teksten. Daarom is het zo goed om de gehele Psalm te lezen.

Het was, in de kerk waar ik vroeger kwam, eentje die stond in de top 10 van de meest gezongen Psalmen.

Psam 27:1 (ber. 1773):

Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven

Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou,

Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven?

Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.

Wacht op den HEER, godvruchte schaar, houd moed:

Hij is getrouw, de bron van alle goed;

Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer;

Wacht dan, ja wacht, verlaat u op den HEER.

Waarbij dan bij de laatste regel na ‘Wacht dan’, ook inderdaad even gewacht werd door de organist. Eentje die je nog steeds uit je hoofd kunt zingen.

Maar het gaat niet alleen om wachten, hoewel dat op zich ook belangrijk is. Wachten totdat je een antwoord hebt van de Heer, groen licht krijgt om te doen wat je moet doen. Als we dat allemaal hadden gedaan, dan waren we waarschijnlijk voor veel fouten behoed. God is nog steeds een sprekende, communicerende God, die spreekt door Zijn Woord, door anderen (profetie) en in je gedachten. Mijn schapen kennen Mijn stem, zei de Here Jezus in Joh.10. Maar ons partje van de vrucht van de Geest wat geduld heet, is misschien wel niet zo goed ontwikkeld als het zou moeten zijn… wachten op de Heer, totdat Hij Zijn fiat geeft, de moeite waard. Alhoewel velen het ook gebruiken om je te ontmoedigen. ‘Ga er maar voor bidden. Hoor je dan, of ‘ik ga er voor bidden’ en vervolgens hoor je niets meer…

Maar het woordje wat vertaald is met wachten is ook te lezen als verwachten. En dan krijgt het toch een andere lading. Want wanneer je dingen echt van de Heer verwacht, dan vraagt dat afhankelijkheid van ons. Ook als we groen licht gehad hebben, moeten we in die afhankelijkheid blijven. Als je uitstapt in geloof en er gaan dingen lukken, dan ligt hoogmoed op de loer en bravoure. ‘Dat zal ik wel een doen..’. nou, wij doen niks, het is de Geest in ons Die het doet. En God is jaloers, Hij wil Zijn eer niet met een ander delen, dus ook met ons niet. Wel is het zo, dat wij de stap moeten maken en daar is, jawel, daar komt ie: moed voor nodig. Dus wij, als godvruchtige schare, groep mensen, zullen met die moed, die vrijmoedigheid aan de gang moeten, zodat God, de Heilige Geest, door ons heen kan werken. En dat betekent: uit je comfort zone komen en risico’s nemen. Voor gek durven staan en teleurstellingen onder ogen zien, maar dan gaan we wel resultaten zien. Wij zouden de moedigste mensen op aarde moeten zijn, voor niets en niemand bang (vers 1) en vol vertrouwen en verwachting voor wat God door ons heen gaat doen. Maar dan moeten we wel uit de boot durven stappen, en niet op de golven zien, maar alleen op Jezus, dan komt het goed. Spannend? Echt wel! Saai echt niet!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.