Liefde en volharding

Comment 1 Standard

En de Heere moge uw harten richten op de liefde van God en op de volharding van Christus. 2Tes3:5

Lezen: 2Tes3:3-15

Geef niet op, want God houdt van je, no matter What, zou een aardige interpretatie kunnen zijn van deze tekst, maar dan hebben we wel een hele korte Opfrisser vandaag…

Toch denk ik dat het wel van toepassing is. Er zijn verschillende redenen waarom je zou kunnen opgeven.

    Je bidt al zo lang ergens voor en je ziet nog geen greintje verbetering.
    Je durft eindelijk uit te stappen en vraagt of iemand iets heeft waar je voor kunt bidden, omdat dat de indruk is, die je had, en er is helemaal niets,
    Je wil je partner veranderd zien en ook dat lijkt een gebed zonder eind. Volhouden, is dan de boodschap, ook vandaag.

Want het uitgangspunt is Gods liefde, in de eerste plaats voor jou, voor ons. Dat is wat we nooit mogen vergeten. God is een God van eindeloze, onvoorwaardelijke liefde. Daarom gaf Hij Zijn Zoon, om het weer in orde te brengen met Hem. En ook Jezus gaf niet op, ook al had Hij het moeilijk. Hoe lang moet ik nog bij jullie zijn, verzuchtte Hij tegen Zijn discipelen, als ze weer niet in de gaten hadden, wat voor kracht ze in het geloof in Hem hadden.

Dat is ook ons probleem vaak. We bidden wel, maar hebben we geloof? En is dat geloof het geloof van God?

We moeten ons leren openstellen voor Gods stem, voor die zachte stille stem van de Heilige Geest, Die ons ook wil helpen bij ons gebed. Maar waar we ook foutjes bij mogen maken. We moeten niet bang zijn, ook niet om te falen. Wie waagt, die wint, zegt het spreekwoord, en als je dus niet waagt, zul je nooit die doorbraak zien. In de Vineyard beweging hebben ze een gezegde: FAITH is spelled RISK, oftewel GELOOF spel je RISICO. Als je nooit een risico zult nemen, zul je nooit die overwinning zien.

Dus niet opgeven, blijven volharden, doorgaan.

Als je met onverhoord gebed kampt, is het misschien wel eens goed om je motivatie te toetsen. Waarom bid je dat gebed? Jacobus vertelt ons dat we wel eens niet goed kunnen bidden. Ook ons gebed mag afgestemd zijn op de Heilige Geest, juist daarin wil Hij ons leiden.

Hij is de Helper bij uitstek, altijd paraat, 24/7, altijd beschikbaar. Leer meer en meer afgestemd te zijn op Hem. Dan wordt ons leven een avontuur, spannend, dat wel, maar je gaat de mooiste dingen zien, echt. Maar wel vol blijven houden, ook als het niet de eerste keer lukt, en de liefde van God, mag, nee moet onze drijfveer zijn. En dat is zelfopofferende liefde en die gaat wel heel ver Joh3:16

Een gedachte over “Liefde en volharding

  1. Goedenmorgen Arie,

    Ik geniet van je stukjes, maar dit keer sla je enigszins de plank mis. Het gaat er.mijns inziens om iemand waarschuwen en terugbrengen die een ongeregeld leven leidt.
    Ik ben helemaal met je eens dat de gaven die we ontvangen hebben volhens Markus zestien horen in te zetten. En te verkondigen dat het koninkrijk der hemelen nabij is.
    Misschien even een opfrisser voor jou vandaag.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.