Prioriteiten

Bedenk de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn, Kol.3:2

Lezen: Kol.3:1-17

We bidden het misschien wel elke dag, of in ieder geval regelmatig: Uw wil geschiede in de hemel als zo ook op de aarde. Maar handelen we daar ook naar? Want we kunnen het zo prachtig bidden, maar wij zijn tenslotte degenen die de uitvoerders van Zijn wil op aarde horen te zijn.

Dat is wat Paulus hier bedoelt in zijn brief aan de Kolossenzen. Je ziet het in vers 1, waar in feite dezelfde oproep staat, maar dan verbonden aan de heerschappij van de Opgestane, de Tenhemelgevarene, Die aan Gods rechterhand zit, de Here Jezus. Zijn heerschappij moet op aarde doorbreken, zoals die al in de hemel is doorgebroken. En dat kan als wij prioriteiten gaan stellen, als we Zijn Koninkrijk op de eerste plaats in ons leven gaan zetten. We hebben het daar al vaker over gehad, dan gaat Hij voor de rest zorgen.

Moeten we nu allemaal onze baan gaan opzeggen? Tenzij God je daar expliciet voor roept, nee. Maar we mogen met koninkrijks ogen kijken naar de mensen om ons heen. En ingrijpen waar er een nood is, waar ziekte is of gebondenheid, met de kracht en de autoriteit die de Here ons gegeven heeft en in bewogenheid naar mensen.

Dan niet bang zijn voor de consequenties, je niet laten intimideren door de tegenstander, maar uitstappen in geloof. En beseffen dat ons gesproken woord krachtig is. Zo waren we deze week aan het fietsen in een gebied waar de processierups actief is. Op een geven moment had Margreet een flinke bult op haar pols, of het van deze rups was weten we niet, maar het was in ieder geval pijnlijk en irritant. We hebben meteen gebeden en geboden dat ieder effect zal wegblijven, dat de bult zou slinken en zij er geen last van zou hebben. ’s Avonds was het weg! Dat is de kracht van de Heilige Geest, Die in ons woont.

De dingen, die boven zijn, dat zijn de dingen van het koninkrijk van God, dat prioriteit geven is een kwestie van kiezen, elke dag, soms ieder moment weer opnieuw. En dankzij de Heilige Geest, Die in ons woont kunnen we meer dan we denken. Jezus beloofde: niets is meer onmogelijk, als je gelooft!

—————————————————-—————————————————————

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Kom naar onze module over gebed in Dordrecht: http://www.arbeidersindeoogst.nl/module-gebed

* Leer evangeliseren in de kracht van de Heilige Geest: op 29 september in Rotterdam: www.kiXtart.ga

* Wil je ons steunen? Dat kan eenvoudig hier https://bunq.me/helponsoogsten

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.