Zwak sterk

Comment 1 Standard

Daarom heb ik een behagen in zwakheden: in smadelijke behandelingen, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus’ wil. Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig. 2 Kor.12:10

Lezen: 2 Kor.12:7-10

Deze tekst komt uit een stukje waarboven geschreven staat; de doorn in het vlees. Iets waar veel misverstanden over bestaan. Je hoort dit nogal eens gebezigd worden wanneer het gaat om Goddelijke genezing. ‘Paulus was ook niet genezen van Zijn doorn in het vlees en Gods genade was Hem genoeg’ en het wordt een basis voor berusting. En berusting klinkt heel vroom, maar het is ongeloof in een camouflagepak… De doorn waar het Paulus het over heeft is het lijden wat hij moet doorstaan vanwege de Joden, Zijn broeders naar het vlees, die hem overal achterna zitten en zijn werk verstoren. Lees het hele hoofdstuk maar. En daarom moet hij ook lijden onder zwakheden, smadelijke behandelingen, noden, vervolgingen, benauwdheden enz, om Christus wil. Omdat hij zich, zoal hij dat in Rom.1:16 zegt, het evangelie niet schaamt. Maar juist wanneer we dwars gezeten worden, omwille van ons geloof, weten we dat we de kracht van God bij ons, in ons hebben om het te doorstaan. Juist als we het belijden dat we het zelf niet kunnen is Hij er om ons bij te staan. Alsof Hij zeggen wil: ‘He, he, eindelijk, ben je erachter, schuif eens op, laat Mij maar’ maar dan zonder verwijt en liefdevol. Zoals is onze Helper, groot van kracht. Want juist als wij zwak zijn, is Hij sterk, door ons heen. Het is niet onze kracht, het is zijn kracht, de dunamis, de opstandingskracht, Die in ons woont. De Heilige Geest. Geef Hem de ruimte, laat het Hem doen, en je zult versteld staan. Zalig zijt ge wanneer ze u zullen beschimpen en vervolgen en al wat boos is zullen zeggen, tegen u vals getuigend vanwege Mij; zei de Here Jezus in Mat. 5:11-12 (NaB) dus we kunnen ons gelukkig prijzen, als het gebeurt en ons op Zijn kracht beroepen.

Dan hoeven we niet te klagen, dat doet Paulus ook niet, maar dragen en vragen om kracht, en die is in ruime mate beschikbaar, want Hij heeft ons die niet met mate gegeven, maar in overvloed!

Een gedachte over “Zwak sterk

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.