Mooie plannen

Leave a comment Standard

‘Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven.’

‭‭Jeremia‬ ‭29:11‬ ‭HSV‬‬

Lezen: Jeremia 29:1-14

Wat een mooie dagtekst toch weer vandaag! ‘Maar Arie, jij kent mijn omstandigheden niet’, denk je misschien bij jezelf. Dan nodig ik je uit om de hele context te lezen waarin deze tekst staat.

Het volk Israel, of eigenlijk Juda en Benjamin, het nog overgebleven Tweestammenrijk, is weggevoerd naar Babel. Ondanks de waarschuwingen, ook die van de wegvoering van het Tienstammenrijk, bleven ze zondigen en andere goden nalopen. Dan komt toch de ballingschap eraan en worden de mensen, in de eerste plaats die met een titel en een hoge functie, zeg maar de notabelen, weggevoerd. Dan komen er valse profeten en die verkondigen dat het maar kort zal duren en dat God hen wel spoedig zal bevrijden en terugbrengen. Maar Jeremia stuurt de boodschap dat ze zich moeten gaan settelen, trouwen en kinderen krijgen en gaan bidden voor de stad, voor de vrede van de, eigenlijk vijandige, stad. En het zal zo’n 70 jaar gaan duren voordat ze weer terugkeren. Dus de meesten zullen dat niet gaan meemaken, hooguit de jongeren. Daniel refereert aan dit stuk, als hij gaat bidden voor de terugkeer, de brief was dus bekend bij de mensen.

Dus zeker niet rooskleurig, je bent weggevoerd en hebt niet het uitzicht voorlopig terug te keren. En dan komt juist deze tekst! Ik weet welke plannen ik voor je heb, zegt God, tegen Juda, maar ook tegen ons, vandaag. Gedachten van vrede en niet van onheil en van een hoopvolle toekomst. Zo beginnen we ook vaak ons gesprek met mensen die we op straat aanspreken: heeft iemand je wel eens verteld dat God van je houdt en dat Hij een geweldig plan voor je leven heeft? Soms eindigt het gesprek al na die eerste zin, maar dan hebben we een geweldige boodschap meegegeven: dat God van hen houdt en een geweldig plan heeft voor hun leven. Velen hebben een beeld van God, dat Hij ergens ver weg is en totaal geen bemoeienis heeft met de wereld, of dat Hij een boeman is, die klaar staat om je met ziekte en ander leed te straffen op het moment dat je zondigt. Maar zo is God niet, de mijne althans, dat is een God van liefde, die zoveel van mensen houdt, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft!

Wat Jeremia verder zegt is ook van belang: dat we de Here moeten zoeken en bidden, dus relatie met Hem aanknopen. Dicht bij Hem mogen zijn en genieten van Zijn aanwezigheid.

Dus wat je omstandigheden vandaag ook moge zijn, vergeet niet dat er altijd hoop is, omdat Gods plannen voor jou beter zijn, dan wat je nu meemaakt. Ga wel na waarom je in die omstandigheden zit en als dat door verkeerd gedrag, of zonde is, breek daar dan mee en keer terug tot God, want Hij houdt van je en ga in Zijn wegen wandelen, opdat Zijn plannen met jou ten uitvoer kunnen worden gebracht. Je zult er geen spijt van hebben.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.