Voordat je bestond

Leave a comment Standard

‘Voordat Ik u in de moeder schoot vormde, heb Ik u gekend; voordat u uit de baarmoeder naar buiten kwam, heb Ik u geheiligd. Ik heb u aangesteld tot een profeet voor de volken.’

Lezen: Jeremia 1:4-10

Nog voordat je bestond, kende Hij je naam, zegt Opwekking 599 en dat geldt niet alleen voor de profeet Jeremia, het geldt voor ieder mens, voor jou en voor mij. Want we zijn niet het product van twee mensen die ‘toevallig’ de liefde met elkaar bedreven, of misschien zelfs ongewild gemeenschap hadden, nee wij zijn gemaakt door God, gewild door Hem. Ook al was je misschien een ongewild kind bij je ouders, een ongelukje en niet gepland, bij Hem ben je voorzien. Hij heeft je gewild. En Hij heeft een plan met ons leven. Voor Jeremia was dat best wel heftig, een profeet voor de volken. En als je het leven van Jeremia kent, dan weet je dat hij het niet makkelijk heeft gehad. Gevangen genomen, bijna vermoord, in een diepe put gestopt en noem maar op. En zeker niet geliefd bij het volk, want bij bracht een boodschap, die men liever niet hoorde. Maar zijn profetieën kwamen wel uit!

Maar God heeft voor een ieder van ons een roeping. Voor een moeder is dat haar gezin, waar ze haar kinderen, samen met de vader, mag discipelen. En we zagen van de week dat we daar jong mee moeten beginnen. Maar iedereen heeft iets. God wil dat we uitstappen in het bovennatuurlijke, wat we kunnen doordat de Heilige Geest in ons woont.

We zien in het volgende vers, dat Jeremia zich helemaal niet bekwaam vindt om de taak die God voor hem heeft, uit te voeren. Heb jij dat ook niet? Wel. Juist dan ben je geschikt, want God zoekt geen bekwame mensen, Hij zoekt mensen die bereid zijn, beschikbaar, en Zijn Heilige Geest in ons maakt ons bekwaam om die geweldige dingen te doen. Christus in ons, de hoop der heerlijkheid, is het, die ons wil gebruiken om Zijn glorie, Zijn heerlijkheid aan de mensen bekend te maken.

En nogmaals, we zijn gewild, we zijn Zijn geliefde kinderen, waardevol, ook al voel je dat niet. Blijf niet steken in de modder van je omstandigheden, maar groei daarbovenuit, door Gods kracht. Hij is het Die het in ons wil doen, als wij het Hem toelaten. Wil je dat? Wil je gehoorzaam zijn aan je roeping? Aan je bediening? Heb ik dan een bediening? Ja, iedere gelovige heeft de bediening der verzoening (2 Kor.5:18), dus wij zijn degenen, die het Goede Nieuws bekend mogen, nee moeten maken en dat kunnen we doordat we kracht hebben ontvangen toen de Heilige Geest over ons kwam. Maar pas als je je daarin gaat bewegen en naar uitstrekken, ga je dat merken. Maar dan sta je ook versteld wat Hij allemaal door ons heen kan doen, meer dan wij kunnen bidden of beseffen. De vraag is, ben je beschikbaar? Ja, dan maakt Hij je bekwaam zeker weten!

—————————————————-—————————————————————

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Gaat het dit jaar wel lukken. Courage (terug) in de top 1008. Stem vandaag! https://www.grootnieuwsradio.nl/top1008/stem

* Wil je ons steunen? Dat kan eenvoudig: https://bunq.me/helponsoogsten

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.