Wind waait waarheen Hij wil

Leave a comment Standard

Prediker 11:5 Evenmin als u weet wat de richting van de wind is, of hoe het gaat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw, evenmin kent u het werk van God, Die alles maakt. | Herziene Statenvertaling (HSV)

Lezen; Prediker 11:1-8

Wat een mooie tekst is dit, he? Onmiddellijk gingen mijn gedachten naar Johannes 3, waar de Here Jezus spreekt met Nicodemus. Als ik het goed begrepen heb zal mijn eerste Bijbelstudie op Groot Nieuw radio a.s. Woensdag worden uitgezonden (Ik check het nog even bij Carola en dan laat ik het jullie nog weten) Die gaat over dit gesprek, waarin de Here Jezus dus ook zegt dat de Wind, een metafoor voor de Heilige Geest, blaast waarheen Hij wil, iedereen kent Zijn geluid, maar niemand weet waar Hij vandaan komt of waar Hij heen gaat. En het stuk gaat natuurlijk over wedergeboorte, zonder dat zal niemand het Koninkrijk van God zien.

Wel hier zien we het nog in het natuurlijke, we kennen niet de richting van de wind noch weten we hoe het allemaal gaat in de buik van een zwangere vrouw, waar zich nieuw leven in bevindt. En zelfs heden ten dage, met alle geavanceerde apparatuur, kunnen we niet zeggen hoe het allemaal in zijn werk gaat. We kunnen zien hoe een zaadcel een eitje binnendringt, maar het groeien en alles wat erna gebeurt is nog steeds een mysterie. We kunnen het volgen met echo’s, zelfs in 3D tegenwoordig, maar hoe het groeit is nog steeds een raadsel. Net zoals het feit dat het bij de ene wel lukt en bij de andere niet. En alle medicatie en IVF ten spijt, ieder kind blijft nog steeds een wonder van God. Vanuit ervaring heb ik een bewogen hart voor ongewild kinderloze echtparen. Heb dan ook al voor verschillende mogen bidden, met resultaat. Dan zie je pas dat het echt een Godswonder is! Maar dat is het natuurlijk ook met wedergeboorte. Ik hoor het zo vaak, waarom zitten al die meer dan 4500 mensen die jij en je mensen tot Jezus hebben geleid niet in de kerk? Waarom kan je ze niet discipelen? Dan is hier hetzelfde antwoord. De Wind waait waarheen Hij wil, de Heilige Geest gaat met iedereen Zijn eigen weg en zal er voor zorgen dat het goed met hen komt, want Hij is trouw. Iemand zei laatst dat we kinderen geboren laten worden en te vondeling leggen, waarna ze zullen sterven. Ik vertrouw erop dat God afmaakt waar Hij mee begonnen is. Fil.1:6

En wanneer mensen de Here Jezus hebben uitgenodigd in hun hart, dan weet ik zeker dat Hij zal komen, want dat heeft Hij belooft (Openb.3:20) en Hij doet wat Hij belooft. Daarom, kijk niet naar de wind en de regen, maar ga aan de gang met die oogst, want als je op de omstandigheden gaat letten, ga je er nooit op uit, maar als je op God vertrouwt en je laat leiden door de Heilige Geest is iedere dag een avontuur, de moeite waard!





Prediker 11:5 Evenmin als u weet wat de richting van de wind is, of hoe het gaat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw, evenmin kent u het werk van God, Die alles maakt. | Herziene Statenvertaling (HSV) | Download The Bible App Now

Prediker 11:5 Evenmin als u weet wat de richting van de wind is, of hoe het gaat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw, evenmin kent u het werk van God, Die alles maakt. | Herziene Statenvertaling (HSV) | Download The Bible App Now

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.