Genoeg genade

Leave a comment Standard

‘Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.’

2 Korinthe 12:9 HSV

Lezen: 2 Kor.12:7-10

Er is al heel veel gespeculeerd over wat de doorn in het vlees, waar Paulus over spreekt in dit stukje, nu eigenlijk zou zijn. De meesten houden het op een ziekte, die pijnlijk was, alsof er dorens in zijn vlees zouden zijn. Deze tekst wordt dan meteen een steunpilaar van de berustingsleer, want God genas Paulus ook niet en Zijn genade was voor hem genoeg. Maar als we de hele context lezen, dan zien we dat Paulus zo’n geweldige last had van de wettische Joden, die hem telkens maar weer achterop kwamen en probeerden wet en genade te vermengen. Dat hield hem, die tot in de derde hemel (de 7de hemel komt uit de Islam) dus voor Gods troon is opgenomen geweest, nederig te houden. Zijn evangelie prediking berustte niet op zijn eigen kunnen en kracht, maar op de kracht Gods. Want zelf kon hij het niet, toen hij dat probeerde op de berg in Athene, liep het faliekant mis, waardoor hij besloot in Korinthe niets anders te weten dan Jezus Christus en Die gekruisigd en dat evangelie te verkondigen met betoon van Geest en Kracht.

Wanneer we dus roemen in onze zwakheden, is dat om Hem Zijn werk in ons te laten doen. Ik zeg altijd als je denkt het niet te kunnen is dat de grootste bekwaamheid, die God je geeft, want dan kan Hij door ons heen werken. En dan hebben we genoeg aan Zijn genade. Want alles wat we zelf meebrengen is ballast, drek schrijft Pauls (Fil.3:7) en verhindert de genade. Daarom is zijn genade ons genoeg.

Dus denk niet vroom te zijn door niet achter je genezing aan te gaan, door deze tekst daarvoor te misbruiken, je zou je wonder kunnen missen! Blijf erachter aan gaan, zoals de weduwe deed bij de onrechtvaardige rechter. Wees vastbesloten als de bloed-vloeiende vrouw, die zelf de manier waarop ze zou genezen bepaalde: als ik maar de slip van Zijn mantel aanraak…. en laat je door niemand de mond snoeren, zoals men bij Bartiméus probeerde. Juist daardoor riep Hij des te harder en deed hij een beroep op de Here Jezus. Blijf volharden.

Om te sterven hebben we genoeg aan Zijn genade, en om effectief in Zijn Koninkrijk te zijn moeten we onze zwakheid erkennen, want pas dan, als we dorst hebben en arm van geest zijn is er ruimte voor de Heilige Geest om in en door ons, Zijn werk te doen. Als ik zwak ben, dan ben ik (Hij, Die in mij is, sterk, sterker dan hij, die in de wereld is!

—————————————————-—————————————————————

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Gaat het dit jaar wel lukken. Courage (terug) in de top 1008. Stem vandaag! https://www.grootnieuwsradio.nl/top1008/stem

* Wil je ons steunen? Dat kan eenvoudig: https://bunq.me/helponsoogsten

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.