Loven en prijzen

Leave a comment Standard

‘Ga Zijn poorten binnen met een lofoffer, Zijn voorhoven met een lofzang; loof Hem, prijs Zijn Naam.’

Psalm 100:4 HSV

Lezen: Psalm 100

Psalm 100 is een korte Psalm, slechts 5 verzen, die je makkelijk uit je hoofd kunt leren. Het is niet alleen een oproep om God te loven en te prijzen, het is een bevel, het staat in de gebiedende wijs. We kennen het allemaal in de Opwekking versie: En ik ga door de poorten met een loflied, want ik wil U ontmoeten deze dag (Opw. 589)

ook hier wordt weer gesproken over een lofoffer. Hem loven en prijzen als je juist niet in de stemming bent en de omstandigheden er zelfs niet naar zijn. Lofprijs is een wapen in de geestelijke strijd. Koning Josafat zette niet de infanterie, noch de cavalerie of de artillerie aan de kop van zijn leger, maar het aanbiddingsteam, en de vijand werd verslagen. Als wij God loven en prijzen komt de hemel in beweging. Ook in de strijd om verloren zielen komt dat ter sprake in het boekje ‘Doeltreffend Bidden’ Maar de duivel wil niet dat we God aanbidden, dan wordt hij jaloers. Hij was ooit de aanbiddingsleider in de hemel en baalt er verschrikkelijk van dat wij dat nu mogen doen. Daarom brengen we hem een slag toe, zeker als we God aanbidden in tijden van nood. Hij heeft liever dat we God dan vervloeken en Hem niet meer vertrouwen. Maar juist als we juichen, waar het eerste vers ook toe oproept, gaan er dingen gebeuren. De Israëlieten juichten nadat ze 13 keer om Jericho hadden gelopen. De muren stonden nog, maar toen ze gingen juichen vielen ze om. Daarom is het zo van belang dat we, wat er ook gebeurt, de Here altijd blijven loven en prijzen. Al is het met verstikte stem van pijn en verdriet. Zoals Habakuk het zo mooi omschrijft, dat we Hem blijven loven en prijzen, zelfs als de vijgenboom niet bloeit.

Dat is weer dat tegengestelde reageren van Gods koninkrijk, maar het verslaat de vijand en tilt ons boven de omstandigheden uit. Want het is een daad van geloof. Niet mijn omstandigheden regeren over mijn leven, maar de God van Abraham, Izak en Jacob, de HERE der heerscharen. Daarom ga ik Zijn poorten in met een lofzang, ook ’s zondags naar de kerk, om dat, samen met alle heiligen, te doen. Hetzij met orgel, hetzij met band, dat is niet belangrijk, als het maar met ons hart gebeurt!

—————————————————-—————————————————————

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Gaat het dit jaar wel lukken. Courage (terug) in de top 1008. Stem vandaag! Vandaag en morgen de laatste kans https://www.grootnieuwsradio.nl/top1008/stem

* Help je ons om de boekjes Doeltreffend Bidden bij elkaar te krijgen Dat kan eenvoudig: https://bunq.me/helponsoogsten

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.