Volhardend 1 zijn

Leave a comment Standard

‘En de God van de volharding en van de vertroosting moge u geven onderling eensgezind te zijn in overeenstemming met Christus Jezus,’

Romeinen 15:5

Lezen: Romeinen 15:1-13

Er is in de gemeente van Rome een probleem gerezen, wat de gemoederen nogal bezig houdt. Het eten van offervlees. De een doet het wel, dd ander doet het niet en beiden hebben goede argumenten. Het probleem is alleen dat het verdeeldheid brengt. Ook in onze tijd hebben we dingen die ons verdelen. Scheuringen, reformaties, contra-reformaties en zelfs laatste reformaties. En wat brengt het ons? We moeten elkaar respecteren, zegt Paulus is dit hoofdstuk, en de eenheid in Christus hoog houden. Eensgezindheid is, blijkt uit deze tekst, een gave van de God van de volharding en de vertroosting. We hebben dus volharding nodig om eensgezind te zijn. Ff doorzetten!

En wat gaat er een hoop tijd verloren aan discussie over de eindtijd, het wel of niet dragen van hoedjes, het zingen op hele noten, of met een gitaar en drumstel en weet ik niet allemaal. En al die tijd zijn we niet bezig met onze ‘core-business’: het winnen van zielen. Want alles lijkt belangrijker dan dat. Toch is er maar 1 ding wat we mee kunnen nemen naar de hemel: de zielen van mensen die we tot Jezus hebben geleid!

In het Hogepriesterlijk gebed, in Johannes 17) zegt Jezus, dat wanneer wij een zijn, zoals de Vader en Hij een zijn, de wereld zal weten dat de Vader Hem gezonden heeft. Een van onze wapens om de mensen weer terug bij Jezus te brengen is dus het opgeven van onze ge- en verschillen en er op uit gaan, eensgezind. Allen met hetzelfde doel voor ogen: het verlorene te zoeken en te redden. De Goede Herder liet zijn 99 schapen achter voor die ene….

Toen de 120 eensgezind, volhardend in gebed bijeenkwamen kwam de Heilige Geest en zette hen in vuur en vlam, zodat er op die dag alleen al 3000 mensen tot geloof kwamen. Dat is de kracht vaan eensgezind bijeen zijn en volharden. Dat betekent dat we ons moeten verootmoedigen, de strijdbijl begraven en erop uit gaan naar een stervende wereld in nood. Maar ik sluit me aan bij het gebed van Paulus, wat dus ook een vermaning inhoudt: dat de God van alle vertroosting en volharding ons geve eensgezind te zijn, zoals de Here Jezus en de Vader dat waren. Dan kunnen we in beweging komen en kan de kerk weer doen waar ze voor geroepen is.

—————————————————-—————————————————————

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Gaat het dit jaar wel lukken. Courage (terug) in de top 1008. Stem vandaag! Vandaag en morgen de laatste kans https://www.grootnieuwsradio.nl/top1008/stem

* Help je ons om de boekjes Doeltreffend Bidden bij elkaar te krijgen Dat kan eenvoudig: https://bunq.me/helponsoogsten

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.