Gered door genade

Comment 1 Standard

‘Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;’

Efeze 2:8 HSV

Lezen: Efeze 2:1-10

Nog even en dan is het vijf december, menig kinderhartje klopt al sneller bij de gedachte dat de goedheiligman en zijn knechten langs zullen komen en hen zal overladen met cadeautjes, vol verwachting klopt ons hart! En wat stralen die gezichtjes als er dingen bijzitten die op hun verlanglijstje stonden. Hoe die Sint dat toch elk jaar weer weet?

Onze hemelse Vader is ook dol op cadeautjes weggeven en het allergrootste is natuurlijk de genade die Hij geeft en die voor ieder mens beschikbaar is. De tekst van vandaag is vaak verkeerd uitgelegd, alsof het geloof het geschenk was, waardoor wij gered worden. Dan zou iedereen moeten wachten totdat hij dat geschenk zou krijgen en helaas wachten er inderdaad nog velen op totdat de Heer een keertje langskomt. ‘O mocht het eens komen te staan te gebeuren’ verzucht men dan, en men is tot op het uur van de dood onzeker over hun redding. Zo triest, zo ontzettend voorbijgaand aan Gods genade, want die is voor ieder mens beschikbaar, zelfs voor de grootste zondaar! En geloof is datgene waardoor we die genade in ontvangst kunnen nemen, in deze tekst is het geloof niet het geschenk, maar de genade. Grammaticaal kun je dat zien in het Grieks, omdat geloof vrouwelijk is en genade mannelijk en het woordje dit is mannelijk. Het geschenk is dus de genade, en je ontvangt dat door geloof. Nu is geloof soms ook een gave, van de Geest, of een partje van de vrucht van de Geest, maar in dit geval is het reddend geloof het enige wat wij moeten doen. Het ontvangen van het geschenk. En wie laat er nu een geschenk onaangepakt? Welk kind wil nu geen cadeautjes? Daarom is het zo geweldig om brengers van die genadeboodschap te zijn en mensen voor je ogen daar deel aan te zien krijgen. Want wat hebben we het christelijk geloof vaak gepresenteerd als iets waarin je veel dingen moet en veel dingen niet meer mag. Maar ver 9 zegt het zo duidelijk, niet door werken van de wet, opdat niemand er prat op zou gaan. Nee, genade is het geschenk en wij moeten het aannemen, ontvangen en uitpakken en er mee aan de slag gaan. Dat en dat alleen maakt dat een mens gered wordt en blijmoedig kan leven èn sterven, omdat hij zich dan het eigendom weet van de Here Jezus, gekocht en betaald met Zijn dierbaar bloed.

Genade kocht mij vrij, genade kocht mij vrij, ik prijs de Heer, halleluja, genade mocht mij vrij!

www.gratisgeschenk.nl

Een gedachte over “Gered door genade

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.