Motivatie

Leave a comment Standard

‘Wees waakzaam, sta vast in het geloof, wees manmoedig, wees sterk. Laat alles bij u in liefde gebeuren.’

1 Korinthe 16:13-14 HSV

Lezen: 1 Kor16:13-24

Paulus is aan het einde van zijn brief gekomen, dan schrijf je nog even kort waar het op aan komt. En dat zijn o.a. deze woorden, die van onze dagtekst. Waakzaam zijn, er zijn allerlei mensen, misschien wel met goede bedoelingen, die je van het geloof willen afhouden, daarom moet je daar vast in staan. Iedere dag weer opnieuw. Handelen in geloof, denken in geloof, leven in geloof. Wees mannelijk, staat er, volwassen in het geloof. Geen tijd verdoen met partijschappen, maar blijven bij de corebusiness. En sterk, niet in jezelf, maar in Diegene, Die je kracht geeft, de bron van kracht, de Heilige Geest. En dan vers 14, kort en krachtig, als een herhaling van hoofdstuk 13: de motivatie van alles: de liefde. Want zonder die liefde, we zagen het van de week al, is alles nutteloos, schel klinkend metaal, vuilnis. Maar met de liefde krijgt alles glans, gaat het glimmen. Niet door een Rose bril, nee ook in de liefde is er plaats voor vermaning en correctie, beter nog, juist in de liefde is dat nodig. Probleem is dat men niet graag gecorrigeerd wordt en dan maar afhaakt. En correctie is juist nodig en geeft dat je van je fouten leert, maar dat moet dan inderdaad ook wel in liefde, liefdevol gebeuren. Je ziet pas of iemand volwassen is, als hij volwassen op correctie reageert en het feit dat het wellicht niet goed gegeven wordt, mag jou er niet van weerhouden om te verbeteren. Mijn oude wijze moeder had zo’n mooie uitspraak: ‘slecht mens, die niet betert’, zei ze altijd. Met andere woorden: als we niet willen luisteren naar correctie en ons leven er op aanpassen, loopt het niet goed met je af. Nederland, christelijk nederland heeft ook daarin bekering nodig!

Maar onze motivatie, onze drijfveer moet altijd de liefde zijn, alles wat we doen in Gods koninkrijk moet doordrenkt zijn van de liefde, met bewogenheid, compassie. Dat was de sleutel tot de wonderen van de Here Jezus: Hij was met ontferming bewogen. Daarom kwam Hij naar de wereld, om die wereld, verloren in schuld, vrij te kopen en de werken van de satan te verbreken. En ook wij zijn hiertoe geroepen, maar in liefde. Liefde tot God, liefde tot elkaar en liefde tot de naaste. Ik geef jullie een nieuw gebod, zei de Here Jezus, dat jullie elkaar liefhebben en hieraan zal de wereld weten dat jullie Mijn discipelen zijn, dat je elkaar lief hebt. Dan hebben we nog wel een weg te gaan……

—————————————————-—————————————————————

* Vanaf a.s. vrijdag 10 weken lang te horen op https://www.grootnieuwsradio.nl/ op vrijdagavond van 22-22:30u, in het programma Op weg met de Bijbel

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.