Geen veroordeling meer

Leave a comment Standard

Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. Romeinen 8:1 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Rom.8:1-17

Als je hiervoor eerst Rom 7 gelezen hebt, zou je haast depri worden. Dat gedeelte wat gaat over de wet en de zonde en dat eindigt met de uitroep van Paulus: ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?’ Vers 24

Maar dan komt dit hele, geweldige hoofdstuk 8, een en al bemoediging, omdat het gaat over het leven door de Geest. Want als we altijd maar zelf proberen te ploeteren en te voldoen aan Gods norm, dan gaat het mis, dan is het als een glijbaan, die je probeert op te klimmen, aan de verkeerde kant. Als een je aanloop neemt kom je misschien wel een eindje, maar je glijdt toch weer terug. Je ziet dat kinderen wel eens doen. Wel, dat is nu proberen te leven naar Gods normen, zonder de Heilige Geest. Gedoemd om te mislukken, daarom haken mensen ook af. Maar wanneer je wandelt naar de Geest, met de Geest, dan gaat alles soepel en klim je de glijbaan op via de trap, de gebaande weg. En als je dan boven komt, mag je naar beneden glijden, met plezier!

Veel mensen leven nog met een beeld van God, Die hen bekijkt, bespiedt, om te kijken of ze iets fout doen en als dat zo is meteen klaar staat met veroordeling, ziekte, straf. Maar zo is God niet. Want de straf, die ons de vrede aanbrengt was op de Here Jezus en door Zijn striemen zijn wij genezen, zegt Jesaja 53:5. Dus we hoeven niet meer bang te zijn voor God, want Hij is vergevend en genadig en geduldig en rijk aan goedertierenheid. En Hij heeft ons Zijn Geest gegeven, de Geest van het zoonschap, waardoor we Hem Papa kunnen noemen. De enigen, die bang moeten zijn, zijn zij, die niet in Christus Jezus zijn, die Hem nog niet hebben aangenomen als hun redder en verlosser. Want het is alleen de zonde van ongeloof, die mensen uit de hemel houdt, de rest is al vergeven en kwijtgescholden: ‘God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.’ 2 Korinthe‬ ‭5:19‬ ‭HSV‬‬

Dus wij zijn degenen, die die geweldige boodschap mogen brengen en die mensen mogen verzoenen met God, door ze naar Hem toe te leiden! Wees vandaag een bedienaar van de verzoening. Te vaak hebben mensen het christendom uitgelegd als dit mag wel en dat mag niet. Maar als we leven door de Geest en in de kracht van de Geest dan is er geen veroordeling meer, ook als je nog eens een keertje struikelt, want God, de Heilige Geest, is in je en Hij helpt je, iedere dag weer opnieuw. Dat gun je toch iedereen?!

—————————————————-—————————————————————

* Vanaf vanavond 10 weken lang te horen op https://www.grootnieuwsradio.nl/ op vrijdagavond van 22-22:30u, in het programma Op weg met de Bijbel

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.