Geen kwaad

Leave a comment Standard

‘De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet.’

Romeinen 13:10 HSV

Lezen: Rom.13:8-14

Mensen die zeggen dat we niets meer met de wet te maken hebben, hebben het toch niet helemaal begrepen. Het is ook best lastig, aan de ene kant. Als je mijn Opfrissers vaker leest, dan weet je dat ik een fel tegenstander ben van de vermenging van wet en genade. We hoeven ons niet aan de wetten te houden om gered te worden. Als we dat denken is ons geloof niet meer waard dan dat van de moslims, omdat ook zij pas weten, als ze voor de rechterstoel van Allah staan, of ze genoeg goede daden hebben gedaan om het paradijs binnen te komen. Nee, wij worden gered uit genade, niks goede werken. en wie in de Here Jezus gelooft heeft eeuwig leven, nu al!

Maar vanuit die genade geldt dat we elkaar lief moeten hebben, God boven alles en de naaste als onszelf. Toen Mozes de wet kreeg op de berg Horeb, ontving hij twee stenen tafels, tablets, zouden we nu zeggen, waarmee de Here God, met Zijn vinger, dat is de Heilige Geest, de 10 geboden gaf. 4 voor het dienen van God en 6 voor het dienen van onze naaste. De Here Jezus vatte die samen in wat ik boven al vermeldde en Paulus doet dat in dit tekstgedeelte nog eens voor het tweede deel. Want de dingen die hij noemt zijn doodnormale dingen, die iedereen normaal vindt als we die niet doen, maar die toch telkens weer de kop opsteken. En de Here Jezus scherpte ze ook nog eens aan door te zeggen dat het denken eraan al zonde is. Nu houden deze dingen ons niet uit de hemel, dat is alleen maar niet geloven in de Here Jezus, maar ze houden ons wel af van de zegen.

In het christelijk geloof gaat het nooit om jezelf, maar altijd om de ander. 9Niet wie is mijn naaste, maar voor wie kan ik een naaste zijn. Niet hoe word ik er beter van, maar hoe kan ik de ander helpen dat die er beter van wordt. En dat zegent de Here. Daarom doet de liefde de naaste geen kwaad, worden we opgeroepen om goed te doen, omdat onze hemelse Vader goed is en zo het beeld van de Here Jezus aan de mensen te laten zien.

Door de Heilige Geest, Die in ons woont, kunnen we dat ook, Hij stelt ons in staat, als we Hem er de ruimte voor geven. Want God vraagt nooit van ons moeilijke en onmogelijke dingen, Hij stuurde de Helper om ons bij te staan. Maar die moeten we er dan wel bij roepen…..

—————————————————-—————————————————————

* Vanaf afgelopen vrijdag 10 weken lang te horen op https://www.grootnieuwsradio.nl/ op vrijdagavond van 22-22:30u, in het programma Op weg met de Bijbel

* Die van afgelopen vrijdag gemist? Luister hier terug: https://ssl.streampartner.nl/?usertoken=onda461d2f9e8028ec&itemtoken=7fecc336c79c8019&comments=disable&image=https://www.grootnieuwsradio.nl/l/library/download/113746/headerstapover_opwegmetdebijbel.png

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.