Klare taal

Leave a comment Standard

‘Als iemand zou zeggen: Ik heb God lief, en hij zou zijn broeder haten, dan is hij een leugenaar. Want wie zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?’

1 Johannes 4:20 HSV

Lezen: 1Joh4:7-21

Het is de onderlinge liefde die ons, die geloven in de Here Jezus Christus, zou moeten kenmerken. Want als je zegt God lief te hebben en je eigen broeder haat, dan klopt er iets niet. Johannes, die over het algemeen de apostel der liefde wordt genoemd, is hier echt heel duidelijk in, dan ben je een leugenaar. Want uit het 1 vloeit het ander voort. Dat geldt overal en altijd. En wat hebben we dan een geschiedenis achter ons liggen, van brandstapels, tot beeldenstormen, van wegzenden bij een synode, tot scheldpartijen op internet omdat je wel of niet gelooft dat Jezus al is teruggekomen, of vindt dat we de wetten van het Oude Testament moet naleven. Jezus zei, vlak voor Zijn lijden en sterven dat Hij ons een nieuw gebod gaf, dat we elkaar zouden liefhebben (Joh.13:34)

Dat betekent niet dat we het in alles eens moeten zijn, nee juist in de verscheidenheid kunnen we 1 zijn, maar laat er ruimte zijn om van elkaar te leren en te respecteren. Zo waren we afgesloten zondag in een Rooms-katholieke dienst in Duitsland, een ‘paapse’ mis, zoals de HC dat zegt. Niks mis mee, als dat uit het hart gebeurt en niet uit gewoonte, maar is dat niet zo bij elke kerkdienst, ook protestant of evangelisch-pinkster? Maar als we onszelf gaan verheffen omdat wij als enige de waarheid in pacht hebben of de ware kerk zijn, dan gaat het mis. Dan komt deze tekst om de hoek kijken. Want al predik je dan de waarheid en zit je er misschien het dichtste bij, zonder de liefde sla je de plank gewoon mis. Johannes windt er geen doekjes om, dan ben je een leugenaar! Klare taal, zo vroeg op de morgen, maar ik kan er niks anders van maken. Je mag anders denken en als je de Here Jezus aanroept als je Redder en Verlosser, ben je mijn broer of zus. Dan mogen we over heel veel dingen anders denken, maar dan hebben we dezelfde Vader en kies ik ervoor om je lief te hebben.

Als we zo met elkaar omgaan, de eenheid zoeken en niet de verscheidenheid, dan zal de wereld weten dat de Vader de Here Jezus gezonden heeft, een betere Kerstboodschap kunnen we dan toch niet de wereld insturen?

—————————————————-—————————————————————

* Vanaf afgelopen vrijdag 10 weken lang te horen op https://www.grootnieuwsradio.nl/ op vrijdagavond van 22-22:30u, in het programma Op weg met de Bijbel

* Die van afgelopen vrijdag gemist? Luister hier terug: https://ssl.streampartner.nl/?usertoken=onda461d2f9e8028ec&itemtoken=7fecc336c79c8019&comments=disable&image=https://www.grootnieuwsradio.nl/l/library/download/113746/headerstapover_opwegmetdebijbel.png

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.