Volmaakt geschenk

Leave a comment Standard

‘Elke goede gave en elk volmaakt geschenk is van boven en daalt neer van de Vader der lichten, bij Wie er geen verandering is, of schaduw van omkeer.’

Jakobus 1:17 HSV

Lezen: Jak.1:2-18

Er zijn wel eens mensen die denken dat God hen gezegend heeft met hun ziekte. Want daarin zijn ze zo dicht bij God gekomen. Het is voor zulke mensen moeilijk om voor genezing te bidden, omdat je dan iets wegstuurt wat van God zou komen. Wel, deze tekst laat duidelijk zien dat ziekte niet van God komt, maar uit de duisternis. God is enkel de gever van goede dingen, sterker nog, van elk volmaakt geschenk, dus zonder gebrek. Al het andere, dus ook verleiding en verzoeking, in welke context het allemaal staat, komt voort uit ons zondig denken of van de duisternis. Dus ook de ziekte en de pijn waarmee je kampt. Schrijf dat niet aan God toe, want daar komt het niet vandaan. Wel doet Hij alle dingen medewerken ten goede, voor wie gelooft, maar dat is wat anders.

En daarom moeten we afrekenen met de werken van de duisternis, want als de Here Jezus gekomen is om de werken van de duivel te verbreken, (1 Joh.3:8) dan zijn, wij, die net zo gezonden zijn als Hij, daar ook toe geroepen.

Zie ziekte als een indringer, een insluiper, die je geluk probeert te roven en stuur het weg in de autoriteit die je van Christus gekregen hebt en in de kracht van de Heilige Geest. De Here Jezus ging rond, onder de zalving van de Heilige Geest, genezende allen, die door de duivel overweldigd waren. (Hand.10:38) Vanuit een andere tekst uit Jakobus weten we ook wat we met de duivel moeten: wederstaan en hij zal van je wegvluchten!

We zien hier ook dat God niet verandert, als Jezus toen genas, dan doet Hij dat ook nu nog, alleen zijn wij nu Zijn Lichaam en dus geroepen om het te doen. En ja, ik weet het, onze ervaringen zijn soms anders. Er zijn mensen overleden, waarvoor we intens gebeden hebben, en dat sluipt in je gedachten binnen. Maar vandaag las ik een mooie oneliner van Robby Dawkins: ‘God kan wel mislukkingen gebruiken, maar geen opgevers’ en zo is het. John Wimber had al voor ontzettend veel mensen gebeden en ze gingen allemaal dood. Maar op een dag, toen hij er eigenlijk geen geloof meer voor had, kwam de doorbraak. We mogen dus niet opgeven, maar altijd doorgaan. Want Jezus is gisteren is gisteren en heden Dezelfde, tot in eeuwigheid.
Er is geen schaduw van omkeer bij U. )
Ben ik ontrouw, Gij blijft immer Dezelfde )
die Gij steeds waart,
dat bewijst Gij ook nu.
Groot is uw trouw, o Heer, )
groot is uw trouw, o Heer, )
iedere morgen aan mij weer betoond. )
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven. )
Groot is uw trouw, o Heer, )
aan mij betoond. )

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar ‘Op weg met de Bijbel, op Gert Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.