Zorgstelsel

Leave a comment Standard

Wanneer u de oogst van uw land binnenhaalt, mag u de rand van uw akker bij het binnenhalen van uw oogst niet helemaal afmaaien, en wat van uw oogst is blijven liggen, mag u niet oprapen. U moet het laten liggen voor de arme en de vreemdeling. Ik ben de HEERE, uw God.  Leviticus 23:22 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Lev. 23:9-22

In de Bijbel vinden we regelmatig de opdracht om voor de armen, de wezen, de weduwen en de vreemdelingen te zorgen. In deze tekst staat het zelfs in de context van het brengen van offers aan God. Want eerst lezen we hoe het volk Israel de offers van de graanoogst aan de Here God mocht geven, maar direct daarna de tekst van vandaag. Men mocht niet alles afmaaien en er ook nog eens extra langs lopen om te zien of er nog meer te halen viel. Dat alles was bestemd voor de armen en de vreemdelingen, die minder of geen inkomsten hadden. Men liet dus een deel van de oogst liggen en ook dat was een offer, het koste wat, je had minder opbrengst.

Vandaag de dag is er een groot vluchtelingenprobleem in de wereld. Mensen ontvluchten hun land omdat het er niet meer veilig is, of omdat ze er geen boterham meer kunnen verdienen. En dat is een groot probleem. Ze wagen hun leven om de oversteek te wagen in gammele bootjes en velen laten dan ook het leven. Om deze mensen op te vangen is niet zo simpel door te de grenzen maar open te stellen. We moeten ook aan onze veiligheid denken. President Trump met zijn veel besproken muur doet dat niet omdat hij een hekel heeft aan Mexicanen, maar omdat er een grote overlast is.

Toch hebben we de opdracht om te zorgen voor hen die het minder hebben dan wij. De oplossingen in de Bijbel waren eenvoudig en je kunt er uit opmaken dat de mensen zelf ook iets moesten doen. Ruth ging ‘nalezen’ bij Boaz en dat was nog wel een zwaar werkje.

Het is allemaal niet zo simpel als sommigen het voorstellen. Daarbij komt ook nog eens het probleem van de integratie en de islamisering van Nederland, die hand over hand toeneemt. Maar zie het als een uitdaging. Want wat een kans hebben we om juist deze mensen van het evangelie van de Here Jezus te vertellen. Dat dat niet alleen met woorden kan, maar ook met daden gepaard gaat mag duidelijk zijn. Het mag ons ook iets kosten, maar we hebben dan ook iets te bieden, het meest kostbare in de wereld: de genade van onze Here Jezus Christus!

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar ‘Op weg met de Bijbel, op Gert Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.