Schoon

Comments 2 Standard

Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God.  1 Korintiers 6:11 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 1Kor.6:1-11

Wat is Gods genade toch geweldig! Maar het heeft ook een geweldige impact op ons leven. Want vanaf het moment dat we ons leven aan de Here Jezus hebben gegeven gaat er een verandering plaatsvinden. We lezen dat ook in het de tekst van vandaag. Schildert Paulus in het vorige vers nog een aantal zonden af, waardoor we het Koninkrijk van God niet kunnen binnengaan, in dit vers laat hij zien dat we misschien vroeger zo waren, maar nu veranderd zijn.

Dat begon met het uitnodigen van de Here Jezus in ons hart, werd bevestigd door de doop, waarin we werden schoongewassen van onze oude zondige aard. (Hand. 22:16) en, even voor de goede orde, we kunnen pas gedoopt, = ondergedompeld worden, als we bekeerd zijn, dat is de bijbelse volgorde.

Dan worden we geheiligd, apart gezet. Heilig wil niet zeggen dat je nooit meer zondigt, zelfs de zonden in het vorige vers kunnen ons nog parten spelen. Betekent dat dan als als je weer in zo’n zonde terugvalt, en je zou sterven, dat je dan verloren zou gaan? Er zijn mensen die dat denken, maar dat is niet waar. Want op het moment dat je een kind van God wordt, blijf je een kind van God, zelfs als je nog zondigt. Maar het is juist door de Heilige Geest dat we in staat gesteld worden tot het veranderen, Hij in ons is het, die het doet. Want als we het zelf allemaal moesten doen gingen we iedere avond met onze tong op onze hielen, vol frustratie en schaamte naar bed. En jammergenoeg leven velen ook nog zo. Maar het is in de Naam van Jezus en door de Heilige Geest dat we gerechtvaardigd worden. Dat haalt alle kramp en veroordeling eraf.

Natuurlijk moeten we breken met de zonde en ons omkeren naar God, maar Hij in ons gaat het doen. En hoe meer ruimte we Hem geven, hoe makkelijker het gaat. Geef je volledig over aan Hem en leef, zoals Hij wil dat je leeft! Radicaal voor Hem!

Advertenties

2 gedachtes over “Schoon

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.