Voor ogen

Leave a comment Standard

Beproef mij, HEERE, ja, stel mij op de proef, toets mijn nieren en mijn hart. Want Uw goedertierenheid houd ik voor ogen, ik wandel in Uw waarheid.  Psalmen 26:2-3 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Psalm 26

Durven we dat echt te vragen? Of de Here ons wil toetsen en beproeven? Op de proef wil stellen, of we wel echt zijn? Of we wel waarachtig zijn en zonder zonden? David durfde dat. Blijkbaar werd hij vals beschuldigd en aan wie kan je dan beter om recht vragen dan aan de Eeuwige, de Rechter van hemel en aarde? Als je echt van je onschuld overtuigd bent is er geen betere!

Dat David vraagt om zijn nieren te toetsen is misschien wel een vreemde vraag in onze ogen. Maar onze nieren hebben een speciale functie in ons lichaam. Ze halen de giftige stoffen eruit, scheiden het afval en laten dat ons lichaam uit stromen. Ze zuiveren ons dus. Mensen die nierproblemen hebben en regelmatig aan een dialyseapparaat liggen weten wat ik bedoel. Je hebt er twee, kan er wellicht eentje missen, maar dan is die ene ineens erg kostbaar geworden. Als je nieren dus niet werken kun je ernstig ziek worden, omdat de afvalstoffen niet verwijderd worden. Je raakt vervuild. Als onze nieren dus goed werken rekenen ze af met vuiligheid en doen ze ons schoon maken. Daarom is het belangrijk dat ze goed werken.

Ze staan hier dus voor zuiverheid. En wat er in ons hart is, is van het allergrootste belang. Volg je hart, want dat klopt, is zo’n mooie oneliner, maar of die altijd klopt. Want uit ons hart komt, zegt Jezus, ook veel vuiligheid (Mat.15:19), zeker als Hij er niet in zit maar als we Hem uitgenodigd hebben in ons hart dan maakt hij grote schoonmaak, want vuiligheid en Jezus in 1 ruimte, dat gaat niet samen…..

Het gaat om onze gezindheid, onze intentie. Willen we Gods goedheid, Zijn genade steeds voor ogen hebben. Beseffen wat Hij voor ons heeft gedaan en wandelen op Zijn wegen, in Zijn waarheid? Dan kan je best wel eens struikelen en op je gezicht gaan, maar je intentie is goed. God is dan niet boos op je, dat is Hij nooit meer, want al Zijn boosheid, de Bijbel noemt dat toorn, is op Jezus terecht gekomen. Maar dat ontslaat ons niet van het feit om te wandelen in Zijn waarheid. En weet je, Hij wil je daarbij nog eens helpen ook, door Zijn Geest. Dat is toch geweldig!

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar ‘Op weg met de Bijbel, op Groot Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.