Rechte wegen

Leave a comment Standard

Want ik zal de Naam van de HEERE uitroepen; geef grootheid aan onze God! Hij is de rots, Wiens werk volmaakt is, want al Zijn wegen zijn een en al recht. God is waarheid en geen onrecht; rechtvaardig en waarachtig is Hij.  Deuteronomium 32:3-4 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Deut. 32:1-14

Mozes staat op het punt de macht over te dragen aan Jozua, die het volk het beloofde land zal binnenleiden. Hij heeft alles nog eens herhaald en brengt het volk in herinnering dat ze problemen gaan krijgen als ze niet doen wat God zegt, maar dat Hij ze zal zegenen als ze dat wel doen. Dan heft hij een lied aan. Een prachtig lied, waaruit onze tekst van vandaag komt.

Hij zegt het al: Ik zal de Naam van de HERE uitroepen. Dat doet hij dus niet zachtjes. Ik hoor wel eens mensen mopperen over het geluidsniveau van de aanbiddingsband. Wel vaak is dat niet het aantal decibellen wat pijn doet, maar de schelheid van de afstelling van de geluidsinstallatie, want geluidsman zijn vraagt ook nog een bepaalde zalving. In de Bijbel horen volume en God groot maken bij elkaar, dat kan je niet zachtjes doen. Ik als drummer ben daar vaak genoeg mee geplaagd. Maar om geluid uit een trommel te krijgen moet je er nu eenmaal op slaan πŸ™‚

Mozes roept het dus uit: Geef grootheid aan onze God. Waarom? Omdat Hij de Rots is. De Rots waar water uit kwam, weet je nog? Die Rots is Christus Zelf, (1Kor.10:4), de Bron van Levend Water. En Hij is onwankelbaar en zijn werk is volmaakt, want al Zijn wegen zijn recht. Gods weg is die van het beste voor Zijn kinderen. En ook al worden we geplaagd en op de proef gesteld. Zit er iets in ons lichaam wat er niet hoort, het komt niet van God! Weet dat en zoek je genezing bij de Geneesheer, Wiens Naam is JHWH Raffa, de HERE Uw Geneesheer (Ex.15:26).

Natuurlijk mogen we naar de dokter, maar het is ons gebed en de kracht en de striemen van Jezus, die ons genezen. Want God is goed. Hij is waarheid en geen onrecht. Denk je dat hetgeen je overkomt een straf van God is? Onzin uit het rijk der duisternis, die wil je een schuldgevoel aanpraten. God heeft de wereld in Christus verzoend (2Kor.5:19) en rekende hen hun zonde niet toe.

Wel kan het zijn dat je ziekte een gevolg is van allerlei dingen. Vraag dat aan de Heilige Geest, luister naar Zijn advies, maak het in orde met God en het zal moeten wijken. Ik zeg KAN, niet IS. Er zijn dingen in ons leven waar we ziek van worden: bitterheid, ontevredenheid, teleurstelling, onvergevingsgezingheid en noem maar op. Maar, nogmaals, vraag het aan de Here en luister naar Zijn Stem. Want Hij is rechtvaardig en waarachtig en wat Hij belooft, dat doet Hij.

Durf je Hem te vertrouwen, juist als het moeilijk gaat? Zoek Zijn weg en luister naar Zijn Stem, Hij spreekt ook vandaag nog en Zijn weg is nog steeds recht. Laten de kronkels van het leven je dan ook niet van die Weg, dat is Jezus, afbrengen, maar blijf je vasthouden aan Hem! Dan komt het goed, want Hij is trouw!

β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”-β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar β€˜Op weg met de Bijbel, op Groot Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van β€˜Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.