Sterk en Moedig

Leave a comment Standard

Dit boek met deze wet mag niet wijken uit uw mond, maar u moet het dag en nacht overdenken, zodat u nauwlettend zult handelen overeenkomstig alles wat daarin geschreven staat. Dan immers zult u uw wegen voorspoedig maken en dan zult u verstandig handelen. Heb Ik het u niet geboden? Wees sterk en moedig, schrik niet en wees niet ontsteld, want de HEERE, uw God, is met u, overal waar u heen gaat.  Jozua 1:8-9 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Jozua 1:1-9

We hebben de afgelopen in onze module over Genezing en Bevrijding ook stil gestaan bij het fenomeen Zegen en Vloek. Doen wat God zegt brengt je onder de zegen en niet doen wat Hij zegt opent de deur voor een vloek. Dat heeft niets te maken met oudtestamentisch wetticisme, het is oorzaak en gevolg.

Ook in de tekst van vandaag zien we dit weer in de belofte, die Jozua aan het begin van Zijn bediening kreeg. Hij mocht als enige, samen met Caleb, die ook geloof had dat God hen het Beloofde Land kon geven, van de 12 verspieders, het volk het land Kanaän binnen leiden. Hij krijgt daarbij een geweldige belofte: Overal waar je je voet op zet zal ik je geven. (Vers 3) En de bemoediging om sterk en moedig te zijn wordt een aantal keren herhaald. Maar aan die belofte zit een voorwaarde. En dat is bij veel beloften zo. En als we ons dan niet aan datgene houden en de belofte komt niet uit, waar ligt dat dan aan?

De voorwaarde is dat dit boek, en dat zijn de 5 boeken van Mozes, de Thora, niet mag wijken uit zijn mond, hij het dag en nacht moet overdenken en nauwlettend moet handelen overeenkomstig alles wat daarin geschreven staat. Drie dingen dus. Maar dat doen zal zijn wegen voorspoedig maken en verstandig handelen en feitelijk de enige grond zijn om sterk en moedig te zijn.

Nogmaals, dat is geen wettisch handelen, en is doen wat God zegt in Zijn Woord en dat is goed. En voor het geval je dat misschien dacht: het Beloofde Land is geen metafoor voor de hemel. Want Jozua moest het innemen en er voor vechten. Iedere meter werd bevochten. Soms heel wonderlijk, zoals bij Jericho, maar ook met slachtoffers, zoals bij Ai, als er niet werd gedaan wat God had gezegd. Nee de hemel krijgen we uit genade. Maar het beloofde land, het leven onder Zijn zegen moeten we bevechten.

Ik denk dat wij als gelovigen ver onder ons niveau leven van wat God allemaal voor ons in petto heeft, voor wat betreft zegen, voorspoed, gezondheid en kracht, simpelweg omdat we gewoon niet doen wat God zegt in Zijn Woord

Wanneer we, met zijn allen, zouden doen wat in Gods Woord staat, zou de wereld er heel anders uitzien. Dan zouden we oog hebben voor elkaar, goede voeding hebben en gezonder kunnen zijn, het land vruchtbaar en wij voorspoedig zijn. Voorspoed evangelie? Wel het tegenovergestelde is Rampspoed evangelie, en volgens mij is dat geen goed nieuws, laat staan een blijde boodschap.

Vandaag spreekt God weer tot je, waar je dat dan ook zal horen, in de kerk, voor de Livestream of waar dan ook. Luister aandachtig naar Zijn stem, doe wat Hij je zegt, overdenk Zijn Woord en wees met de Bijbel bezig. Laat het je gebruiksaanwijzing voor het leven zijn en doe wat er in staat. Gods zegen zal je deel zijn, elke dag opnieuw.

Als toegift vandaag:

Strong en Courageous van Michael W. Smith

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.