Gelovig gebed

Leave a comment Standard

Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere. En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden.  Jakobus 5:14-15 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Jac.5:13-20

Ons gebed heeft veel meer kracht dan we zelf vaak beseffen. Want vers 16 leert ons dat God kracht verleend aan het gebed van de rechtvaardige en dat het veel tot stand brengt. Zei de Here Jezus niet dat er niets meer voor ons onmogelijk zou zijn? (Mat.17:20) Dat zien we dus ook hier in het bekende stukje over ziekenzalving. Gelukkig gebeurt dat al steeds meer in veel kerken, ook van traditionele aard, maar nog niet overal. Dat komt doordat men vaak denkt dat de wonderen, de tekenen en de gaven zijn opgehouden. Ik refereerde daar vorige week al aan. En het betekent wel een stap doen in geloof. Maar het woordje wat hier gebruikt is voor oudsten, is niet alleen voor de oudsten van de gemeente. Het betekent in eerste instantie dat het gaat om ouderen, in leeftijd, zoals de broer van de ‘verloren’ zoon, maar kan dat natuurlijk ook in geloof zijn. Als je dus bij een kerk behoort waar dit niet gebruikelijk is, of niet bij een kerk hoort, kan je dus een oudere, in het geloof staande, broeder of zuster vragen om het bij je te doen.

Nooit mogen we zeggen tegen iemand die voor gebed komt dat de reden waarom die persoon niet geneest bij hem of haarzelf ligt! Wat zijn daar een fouten mee gemaakt! Nee, hier staat het nog eens duidelijk: het gelovig gebed zal de zieke genezen. De verantwoording ligt dus in de eerste plaats bij degene die bidt…. Oeps. Maar dat mag je nooit weerhouden om uit te stappen, want het is de Here, Die hem weer zal oprichten. In die zin hoeven we alleen maar gehoorzaam te zijn en te doen wat God van ons vraagt. In het licht van de tekst van gisteren betekent dat, dat we sterk en moedig zullen zijn en gehoorzaam en dan zal God ons de zegen geven.

Hoe meer we uit gaan stappen in geloof om voor de zieken te bidden, te zalven, in autoriteit en ze de handen op te leggen, des te meer genezingen we zullen gaan zien. En laat je niet ontmoedigen als het niet gebeurt, maar blijf vasthoudend.

En als je ernstig ziek bent, ga het gewoon vragen, ook al vinden ze het in je kerk ongemakkelijk en zijn ze er niet bekend mee. Jij kunt deuren openen, alleen al door je vraag. Maar wacht niet te lang als het niet kan en zoek dan iemand anders, laat je zegen en je genezing niet roven. Want God is niet veranderd. We hebben hier een dikke, vette belofte liggen en we komen niet weg met de dooddoener dat God niet altijd geneest, omdat we in een gebroken wereld leven. Die tekst kan ik nergens terug vinden. Wel dat allen die tot Hem kwamen genezen werden van alle ziekte en alle kwaal. En als wij nog niet dat niveau hebben bereikt, dan zullen we met elkaar, in ootmoed, op zoek moeten gaan naar de sleutels van het Koninkrijk, want dan zijn we die zeker ergens onderweg verloren….

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar ‘Op weg met de Bijbel, op Groot Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.