Zichzelf verwoestend

Comment 1 Standard

De oprechtheid van de oprechten leidt hen, maar de verkeerdheid van de trouwelozen verwoest henzelf.  Spreuken 11:3 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Spreuken 11:1-8

Het boek Spreuken is een praktisch boek. Het staat vol tips en wijsheden, die we allemaal dagelijks kunnen toepassen. Feitelijk is het gebaseerd op het Zegen en Vloek verhaal. Handel je naar Gods normen dan komt het goed, doe je dat niet dan loopt het verkeerd af. Dat zie je ook weer in de tekst van vandaag. De oprechtheid van de oprechten leidt hen. Dit staat in het licht van vers 1, waar het gaat over de zuiverheid van je gewichten en het goede gebruik van de weegschaal. Tegenwoordig horen die dingen geijkt te zijn door het IJkwezen. Ook de weegbrug van het bedrijf waar ik werk wordt regelmatig geijkt. En klopt er iets niet dan wordt het bijgesteld. Want een kilo is nu eenmaal 1000 gram en niet meer en zeker ook niet minder. Maar vroeger ging dat heel anders. Toen werd er nog wel eens gesjoemeld. Wel, daar heeft de Here een gruwel aan, omdat er dus onrecht geschiedt.

Dus ook in onze manier van zaken doen dienen we eerlijk te zijn. Eerlijk duurt het langst zegt het spreekwoord, en de bijbel bevestigt dat. Als je je door oprechtheid laat leiden, dan komt het goed, maar de trouweloze, de mensen die alleen maar aan zichzelf denken, hebben een probleem. Want het verwoest henzelf. Je kent misschien wel van die spionagefilms, waarin de spion een boodschap krijgt op een apparaatje waarin dan de laatste zin is dat het zichzelf verwoest in een aantal seconden. Dat loopt meestal verkeerd af. Ik moest daar meteen aan denken toen ik vanochtend deze tekst las. Deze trouweloosheid verwoest zichzelf en meestal zijn dan ook de direct betrokkenen ook nog de dupe. Daarom is trouw ook een partje van de vrucht van de Geest en is geloof hetzelfde woord. Als we trouw zijn en handelen in en uit geloof dan kan het niet anders of er kom zegen. Geloof je dat? Handel je er naar?

Zo niet, dan wordt het tijd dat we ons bekeren en de andere kant opgaan. Want mensen moeten ons, die christenen zijn en dus de naam van Christus dragen, blindelings kunnen vertrouwen. In de uren die je schrijft, in de dingen die je doet als niemand kijkt in alles, want zijn, hoe was het ook weer? O Ja Geheel Anders!

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar ‘Op weg met de Bijbel, op Groot Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Een gedachte over “Zichzelf verwoestend

  1. Spreuken 11:3 is echter ook weer zo’n tekst die bezwaar maakt tegen inflatie. Inflatie is immers het minder waard maken van een lening, door de inhoud van de munt minder waard te laten worden en waarop de lener geen invloed heeft. Gelet op de Nederlandse verknochtheid aan pensioenfondsen bevat De Bijbel veel ‘dingetjes die regelrecht in strijd zijn met de bestaande praktijken in onze financiële wereld’. Toch daalt dan eerder de achting voor de levende God, dan de achting voor de bank waar je je rekeningen hebt. En dat is echt raar (of in Bijbelse termen ) verbondsbreuk! Hoe rijker de mens, hoe minder geloof of gehoorzaamheid aan God?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.