Sterke genade

Leave a comment Standard

U dan, mijn zoon, word gesterkt in de genade die in Christus Jezus is.  2 Timoteus 2:1 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 2Tim.2:1-13

Paulus, zelf ongetrouwd en dus kinderloos, had wel een geestelijke zoon, Timotheus, die hij koesterde en opvoedde als was het zijn eigen kind. De 2 brieven die hij aan hem schrijft getuigen van zijn grote liefde en ook trots voor hem. Hij spoort hem aan om zich te blijven uitstrekken naar de genadegaven die hij heeft ontvangen. En in de tekst van vandaag wijst hij hem erop waar hij zijn kracht vandaan met halen: in de genade die in Christus Jezus is. Want dat is het, lieve mensen, Gods genade. Die is zo ontzettend groot en krachtig, daar staat de wereld van op zijn kop.

Want het is door genade dat we zijn behouden en niet uit verdienste. Maar het is juist de genade die ons sterk maakt om een leven te leiden naar Gods wil. Genade is de kracht om te veranderen, omdat we geen dingen meer hoeven te doen om God te ‘pleasen’ Hij houdt toch wel van ons, ook al gaan we de mist in, kijk maar naar vers 13.

Daarom is het belangrijk om te weten hoe die genade nu precies werkt. We ontvangen genade, vergeving van onze zonden op het moment dat we ons leven aan de Here Jezus geven, Hem uitnodigen in ons hart. Dan zijn we gered en hoeven niets meer te doen om in de hemel te komen. Maar dan gaat Gods Geest in ons werken en verandert Hij van binnen uit.

Schreef Hij eerst de 10 geboden op een stenen tafel, met de Vinger Gods, nu doet Hij dat op de tafels van ons hart. Hij stelt ons in staat om, uit genade en in Zijn kracht, een Gode welbehagelijk leven te leiden. Als we ons laten leiden door Zijn Geest, zegt Rom. 8:1, is er geen veroordeling meer. God is niet meer boos op ons. Want Golgotha is geweest, de prijs betaald.

Wij mogen leven uit genade en hoe meer we dat beseffen, hoe sterker die wordt. En die mogen we dan ook weer uit delen aan anderen, door hen te vergeven, zoals we zelf vergeven zijn. En als we dat doen, wordt de genade alleen maar groter en sterker. Wat een geweldige boodschap is het evangelie toch! Dat gun je toch iedereen?!

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar de, voorlopig laatste ‘Op weg met de Bijbel, op Groot Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.