Hoopvolle toekomst

Leave a comment Standard

Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven. Jeremia 29:11 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Jeremia 29:1-14

Het volk Israel is in ballingschap in Babel. De vloek, die God had uitgesproken, als ze telkens maar weer Hem zouden verlaten en zich niet bekeren van de afgoderij, is in werking getreden. Mar de vloek is niet bedoeld om hen te straffen. Als God een vloek op je legt is dat om je weer bij Hem terug te brengen. Als je het hele stukje gelezen hebt, zul je begrijpen wat ik bedoel. En zelfs al zijn ze in ballingschap zijn, vergeet God ze niet. Dan nog zijn Zijn gedachten over hen, die van vrede en niet van kwaad, en van een toekomst vol hoop. Ondanks dat ze daar zo’n 70 jaar (7 x 10= volheid) moeten blijven en er dus weinigen, die uit Israel vertrokken zijn het land weer terug zullen zien.

Ik zei het al als God een vloek op je legt is dat om je weer bij Hem terug te brengen, zodat je weer onder Zijn zegen kunt komen. Als de duivel een vloek op je legt is dat om je te vernietigen. In beide gevallen is het zaak om je te bekeren, de vloek te verbreken en de zegen binnen te wandelen door te gaan doen wat God zegt. Dan geldt die hoopvolle toekomst weer. Want al zijn het Gods plannen, wij hebben de keus of ze in vervulling over ons gaan. Als we hardnekkig blijven volharden in de zonde, dan gaat het niet gebeuren., maar bekeren we ons, doen we afstand van het kwaad en gaan we doen wat God zegt, dan komt het weer goed. Velen van ons leven onder het niveau, de hoopvolle toekomst die God voor ze in gedachten had. En dat het niet gebeurt is onze eigen schuld. Die ligt niet bij God, Hij wil wel, maar willen wij?

Is dit nu het voorspoed-evangelie? Nee, het is de blijde boodschap van het evangelie van de Here Jezus. Doen wat Hij zegt is je bekeren, de andere kant op gaan, je gedachten vernieuwen en je door de Geest laten leiden. Dan wandel je de zegen binnen. “Wie Mijn woorden hoort en ze doet’ zei Hij, is als de man die zijn huis bouwt op de Rots.

Heil en goedertierenheid zullen mij volgen, al de dagen an mijn leven, zegt David in Psalm 23. Dat geldt ook voor u, jou en mij. Maar dan wel doen wat Hij zegt, door Gods Geest kan dat. Eigenlijk een makkie, toch?

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar de, voorlopig laatste ‘Op weg met de Bijbel, op Groot Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.