De Naam aanroepen

Leave a comment Standard

En het zal zo zijn dat ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden. Hand. 2:21

Lezen: Hand. 2:14-36

Aangezien Facebook mij geblokkeerd heeft kan niet deze Opfrisser delen in bepaalde groepen. Daarom het verzoek om deze u zelf zoveel mogelijk te delen!

We bevinden ons in de preek van Petrus op de eerste Pinksterdag. Ze werden beschuldigd van het dronken zijn. En ja het kan, dat als de Heilige Geest je aanraakt, je dat soms een dronken gevoel geeft. Wat waggelend, soms vallend, maar nooit een kater! Heerlijk is dat, een aanrader!

Maar hij vertelt dat de profetie uit Joel in vervulling is gegaan. Dat de Heilige Geest is uitgestort en deelt meteen het evangelie van de opgestane Here Jezus, want dat hoort onlosmakelijk bij elkaar.

En zegt dan de woorden van deze dagtekst, waar Hij Joel dus citeert. Iedereen, die de Naam van de Here(Jezus) aanroept, wordt behouden, wordt gered.

Is het dan zo eenvoudig? Ja en nee. Verderop vult hij dat verder in: bekeer je, laat je dopen en je zult de gave van de Heilige Geest ontvangen (vers 38), maar het begint met het aanroepen van de Naam boven alle Naam.

Toen Joel deze tekst schreef wist hij nog niets van de Here Jezus, de Naam in Joel (2:32) is dus HERE met hoofdletters geschreven en zei hij dus Jahweh. Maar Petrus gebruikt hier het woord Curios, wat gebruikt wordt voor de Here Jezus. Maar beiden zijn natuurlijk Dezelfde, al is de Een de Vader en de ander de Zoon, want de Naam Jezus betekent tenslotte God redt. En er is onder de hemel geen andere naam gegeven door wie wij moeten behouden worden, dan de Naam van de Here Jezus. Halleluja!

En ja, soms zal iemand niets anders meer kunnen doen dan op het moment van sterven de Naam van Jezus aanroepen, als hij of zij dat nog nooit eerder heeft gedaan, is dat het enige wat nodig is om toch binnen te gaan in zijn heerlijkheid. Ongedoopt en onbekeerd,omdat dat toch het moment is van aanneming.

Maar geloven is meer dan alleen maar behouden worden, het is in een levende relatie staan met de levende God, gevuld zijn door de Heilige Geest mogen wandelen in tekenen en wonderen, kortom, geloven is actie, nooit saai en de moeite waard.

Andrae Crouch song ooit: als de hemel niet was beloofd, dan zou ik nog geloven omdat het zo de moeite waard is U te kennen.

Maar het begint met het aanroepen van de Naam van Jezus, en bij die iedereen, daar hoor jij ook bij, toch?

—————————————————-—————————————————————

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

*

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Doe mee met de Soul Winning Action Training op 6 april a.s. En geef je hier op: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-soul-winning-action-training-56554309462?aff=eemailordconf&utm_campaign=order_confirm&utm_medium=email&ref=eemailordconf&utm_source=eb_email&utm_term=viewevent

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.