Koninkrijk van priesters

Leave a comment Standard

U dan, u zult voor Mij een koninkrijk van priesters en een heilig volk zijn.  Exodus 19:6 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Exodus 19:1-8

Israel is 3 maanden onderweg uit Egypte. Dat de reis 40 jaar zou duren wisten ze toen nog niet. Ze zijn hier nog vol goede moed en geloof. De HERE God geeft hen duidelijke instructies om in Zijn wegen te wandelen en te doen wat Hij zegt. Dan zijn ze Hem ten eigendom, en een koninkrijk van priesters, een heilig, apart gezet volk.

Ze roepen dan ook: ‘Dat zullen we doen’, maar we kennen de geschiedenis. Ongeloof doet hen 40 jaar rondspoken, terwijl ze in no time het beloofde land hadden kunnen innemen, als ze geloof hadden gehad.

De term ‘een koninkrijk van priesters’ komen we niet zoveel tegen in het Oude Testament. We zien later dat de stam Levi wordt afgezonderd om die priesterdienst te gaan doen.

We kennen de term wel uit het Nieuwe Testament, uit de 1e brief van Petrus hoofdstuk 2, vers 9 https://www.bible.com/bible/1990/1pe.2.9.hsv, waar dat koninklijke priesterschap wordt verbonden met het vertellen van de grote daden van God, met andere woorden: getuigen van wie God voor je is en wat Hij voor je heeft gedaan. Om met Psalm 103 te spreken: om niet 1 van Zijn weldaden te vergeten.

En dat God goed is kunnen we weten, Hij is Degene, Die onze gebeden, soms boven verwachting, verhoort. Hij is nog steeds de God van Wonderen, ontzagwekkend groot en machtig, halleluja.

En wij, als koninklijke priesters hebben de bediening der verzoening. Wij mogen het heil, de redding, de genezing en de bevrijding, die door de Here Jezus is vrij-gezet aan het kruis, doorgeven, er anderen mee bekend maken en hen ermee zegenen.

De taak van de priester was om God te vertegenwoordigen bij de mensen, dat doen we door met ze te bidden en de mensen bij God, dat doen we door voor ze te bidden. We staan als het ware tussen God en mensen in. Dat is toch zo geweldig.

Iedereen, die we vandaag ontmoeten heeft in principe de mogelijkheid een ontmoeting te hebben met de Levende God, maar dan wel via ons! Het enig wat we moeten doen is uitstappen in vrijmoedigheid en in geloof en we kunnen mensenlevens veranderen! Uiteraard alleen door de kracht van de Heilige Geest.

Doen!

—————————————————-—————————————————————

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Doe mee met de Soul Winning Action Training op 6 april a.s. En geef je hier op: http://soul-winning-action-training.ga

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.