De HEERE, uw Strijder

Leave a comment Standard

De HEERE, uw God, Die voor u uit gaat, Hij zal voor u strijden, overeenkomstig alles wat Hij voor uw ogen in Egypte voor u gedaan heeft, 1:30 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Deut. 1:21-35

Het boek Deuteronomium is een boek dat de geschiedenis van het volk Israel nog eens herhaalt, vlak voordat ze op het punt staan op het Beloofde Land in te gaan nemen. Onze tekst van vandaag herinnert aan het feit dat het volk voor de eerste keer aan de grens stond en men 12 verspieders had uitgezonden, 10 van hen brachten een negatief verslag uit, slecht 2 een positief. Dat zijn dan ook de enige 2 die het Beloofde Land zullen zien en binnentrekken, Jozua en Caleb. Mozes sprak deze tekst tot het volk: De HERE Uw God, JHWH Elohim, zal voor je strijden. Hij is Degene Die voor jullie uitgaat, overdag in de Wolkkolom, ’s nachts in de Vuurkolom en hij herinnert hen aan de tijd aan Egypte, waar God door wonderen te doen het volk uit de greep van Farao bevrijdde, niet in het minst door de tocht door de Rode Zee.

Maar het volk is eigenwijs en laat zich leiden door negativiteit. En, lieve mensen, negativiteit is dodelijk, het doet je het beloofde land missen. Want het Beloofde Land is niet de hemel, zoals zoveel denken. Jozua moest vechten om er te komen, wij hoeven Gods genade alleen maar aan te nemen. Nee, het Beloofde Land zijn de zegeningen, die God je wil geven en waarin je mag leven, onder Zijn glorie.

Negativiteit doet je dat missen. En je komt het zo vaak tegen, ook bij christenen en nogmaals, het is dodelijk. Positiviteit, het glas half vol, zeg maar, let op de zegeningen die God geeft, gaat ze tellen en verblijd zich erover, negativiteit, het glas half leeg, let op de mindere dingen en mist daardoor de zegen.

Het volk riep 40 jaar sjokken door de woestijn over zich af, omdat ze niet geloofden dat God hen kon helpen. Laten we geloof hebben in de Almacht van El Shaddai, God de Almachtige, want zou voor Hem iets te wonderlijk zijn? Let niet op de reuzen, let op de gigantische druiventrossen!

—————————————————-—————————————————————

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Doe mee met de Soul Winning Action Training op 6 april a.s. En geef je hier op: http://soul-winning-action-training.ga

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.