Het hart

Leave a comment Standard

Het is namelijk niet wat de mens ziet, want de mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.  1 Samuel 16:7 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 1 Sam. 16:1-13

Hoe vaak beoordelen we, al dan niet positief, mensen op en om hun uiterlijk? Zelfs een man als Samuel, de ziener, de profeet, de laatste Richter, doet dat. Hij is in het huis van Isaï om een nieuwe koning te zalven, onder het mom van een offerfeest. Saul had het verprutst. We konden al weten dat Sauls koningschap eindig was, hij werd gezalfd met olie uit een stenen kruik. Wat Samuel nu bij zich heeft is olie in een hoorn, daar had bloed voor gevloeid, daar was een dier voor geofferd, teken van Gods genade.

Maar goed bij het zien van de eerst zoon van Isaï denkt Saul al dat het hem is, de oudste, is een rijzige gestalte, een soort Jérômeke, type kleerkast. Maar dat zoekt God niet, Hij zoekt juist het zwakke. Ook de andere broers van David voldoen niet aan Gods eis. Hij kijkt niet naar wat voor ogen is, niet naar de buitenkant, Hij kijkt naar het hart. Als dan de laatste geweest is vraagt Samuel of er niet nog een zoon is, ergens? Niemand weet waarom David er niet bij mocht zijn, hij was blijkbaar in de ogen van zijn vader niet geschikt, of onbelangrijk. Als hij later bij zijn broers in het leger proviand komt brengen behandelen ze hem ook minderwaardig. Afwijzing ligt op de loer, een gemeen wapen van de boze om ons er onder te krijgen. Maar David is een man met karakter, een man naar Gods hart, zo we later lezen. Onfeilbaar? Zeker niet. Zonder zonde? Evenmin, dat zagen we vorige week al in Waarheid en wijsheid. Maar wel een man van geloof, die zonder schroom op de reus afstapt en hem een kopje kleiner maakt, omdat hij vertrouwen heeft in God!

Zijn hart zat op de goede plek, zijn hart was de JHWH toegewijd. Ondanks zijn fouten en tekortkomingen ontving hij de goedkeuring an God!

Weet je, niemand van ons is perfect, iedereen worstelt met zonde en andere problemen, maar het is belangrijk hoe je er mee omgaat. Praat je het goed, of belijd je het en bekeer je je, misschien wel voor de tigduizendste keer.

God kijkt naar je hart. Hou je van Hem, heeft Hij je hart? Dan ben je iemand naar Zijn hart. De duivel vertelt het je wel dat je niets waard bent en je mede broeders en zusters doen daar vaak nog een schepje boven op, maar voor God ben je waardevol, Zo waardevol zelfs, dat Hij je kocht en betaalde met het bloed van Zijn Zoon. God wil ons hart en de rest komt vanzelf, heb je het Hem al gegeven?

—————————————————-—————————————————————

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Doe mee met de Soul Winning Action Training op 6 april a.s. En geef je hier op: http://soul-winning-action-training.ga

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.