Gezegend om een zegen te zijn

Comment 1 Standard

God zij ons genadig en zegene ons; Hij doe Zijn aangezicht over ons lichten. Dan zal men op de aarde Uw weg kennen, onder alle heidenvolken Uw heil.  Psalmen 67:2-3 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Psalm 67

De psalmist, degene die deze psalm geschreven heeft, heeft maar 1 doel in zijn leven: dat de wereld weet wie God is. Daarom vraagt hij aan God, Elohim, met een knipoog naar de levitische zegen uit Numeri 6, dat Hij hem genadig is en zegent. Genade is niet dat God medelijden heeft, dat is te zwak. Genade is dat God ons onze zonden vergeeft en ze ons niet toerekent, op grond van het volbrachte werk. Zegenen is wel dat God goed voor ons is, ook weer uit genade, want we hoeven het niet te verdienen.

En waarom wil de dichter dat God, Elohim, hem genadig is en zegent? Zodat. Men op aarde de weg zal kennen, onder alle heidenvolken zijn heil, redding. Dat woordje wat daar gebruikt wordt is yesuateka, in het Hebreeuws. Het verwijst dus naar Jezus, Wiens naam dus betekent: God redt!

Wereldevangelisatie dus. En die begint met de genade en de zegen. Want zonder genade hebben we geen boodschap voor de wereld, alleen maar oordeel. En ja, de wereld en de mensen, die nog niet geloven zijn reeds veroordeeld (Joh.3:18 ) en het loopt niet goed met hen af, tenzij ze gaan geloven. En geloof is het enige middel om de genade in ontvangst te nemen. Maar we hoeven de mensen niet te benaderen met oordeel, maar met de liefde van Jezus en van God. Want het is God redt!

Wanneer mensen zien dat het goed met ons gaat, dat Zijn zegen op ons is, dan is dat een geweldige gelegenheid om van Hem te getuigen. De wereld om ons heen gaat ten onder, omdat ze Jezus niet kent. En van wie zouden ze het anders moeten horen, dan van Hen, die Hem wel kennen. Daarom, trek ook vandaag je schoenen van de bereidvaardigheid van het evangelie aan en deel het, vertel de mensen dat Hij je zegent, dat Hij goed en genadig is. Want van wie zullen ze het anders horen, dat God redt?

Daarom ontvang vandaag je zegen om een zegen te zijn, voor de mensen om je heen. En hoe meer je ervan uitdeelt, hoe meer je gaat ontvangen. Denk aan de weduwe in Sarfath. Ze gaf het laatste beetje meel en olie en het bleef maar gevuld tot de hongersnood voorbij was. Wil je meer vulling? Deel het dan uit, dan is er altijd genoeg!

—————————————————-—————————————————————

* Doe mee met de Soul Winning Action Training op 6 april a.s. En laat je activeren om effectief te zijn in Gods Koninkrijk. Geef je hier op: http://soul-winning-action-training.ga

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Een gedachte over “Gezegend om een zegen te zijn

  1. Ik geloof sterk dat God met een harde hand zijn kinderen regeert. Hij is genadig als je zijn beproeving blijft doorstaan. Hij is het die Mozes tijdens zijn ongeloof vertelde een wolk te zijn in de verte. Was hij het niet die is wie is. Voelbaar zonder naam zal blijven tot hij je op een dag zal zeggen hoe hij heet. Ik kan u zeggen dat God niet liegt .Een vader moet hard en meedogenloos zijn voor zijn kinderen evenzeer voor hen die zijn kroost bedreigen. We hoeven geen missionaris te zijn nog een profeet .Enkel de heer hoeft weten dat je voor hem en je broeders en zusters leeft. Een mooie inhoudelijke psalm. Hier in België is echter geen sprake van symbolische inzichtelijkheid. Daarom hoeft een tekst niet waardeloos te zijn. Als je maar zelf de zoektocht maakt om hem te vinden en nadat hij je heeft ingefluisterd te blijven zoeken naar de waarachtgheid die hij als een wolk in de verte in zich draagt. Hij kan de dode zee open doen bloeien. Tot bloedens toe zijn toorn over de vijand doen komen die zijn kinderen ten gronde richten. Daarom geloof ik hem in het woord van Christus en de boodschap van zijn bloed in Mozes de schrijver, vluchteling die als een ware filosoof zijn inzicht heeft teruggebracht om zijn volk te bevrijden gesterkt door een vader zonder naam. Goede zondag gewenst.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.