Palmpasen

Leave a comment Standard

En zij zeiden: Gezegend is de Koning, Die daar komt in de Naam van de Heere. Vrede in de hemel en heerlijkheid in de hoogste hemelen.’

Lukas 19:38

Lezen: Lukas 19:28-40

Zou het dan nu gaan gebeuren? De verwachtingen zijn gespannen. Daar komt Hij, Jezus van Nazareth, de man die al zoveel wonderen gedaan heeft, eten vermenigvuldigd, zieken genezen, doden opgewekt, gebondenen bevrijd. En nu rijdt Hij Jeruzalem binnen, op een ezel, precies zoals geprofeteerd was, ‘Verheug u zeer, dochter van Sion! Juich, dochter van Jeruzalem! Zie, uw Koning zal tot u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland, arm, en rijdend op een ezel, op een ezelsveulen, het jong van een ezelin.’ Zacharia‬ ‭9:9‬ ‭HSV‬‬

Zou Hij nu Koning worden?

De mensen spreiden hun mantels uit op de straat en rukken de bladeren van de (palm) bomen en roepen, Psalm 118: 26 citerend: Gezegend Hj die komt in de Naam van de Heer (Baruch Habam Hashem Adonai

En de priesters en de Farizeeën berispen Jezus dat Hij de schare het zwijgen op moet leggen. Maar dan zegt Jezus dat als Hij dat zou doen, de straatstenen Hem zouden loven en prijzen. Ron Kenoly heeft daar een mooi lied over: Ain’t no Rock gonna take my place, als je tijd hebt moet je maar eens luisteren. Geweldig.

De menigte is uitzinnig, ze willen Jezus Koning maken en de gehate Romeinen het land uit joekelen. Zou het dan nu gebeuren? Maar het Koningschap van Jezus is niet van deze wereld, als Hij daarop zou zijn ingegaan, dan had Hij alsnog bezweken voor de verleiding, die satan Hem bood in Lukas 4. Nee, de weg van Het Koningschap van Jezus is alleen maar via het kruis, in gehoorzaamheid, opdat wij vrij zouden komen van de macht van de zonde.

Veel mensen willen graag een Jezus die hun problemen instant oplost, maar Hem niet laten komen bij de oorzaak van het probleem. Dat is een beetje ook de tendens van onze maatschappij. Ook de dokter bestrijdt vaak de symptomen, zonder de oorzaak aan te pakken. Een paracetamol verdooft wel je hoofdpijn, maar neemt de oorzaak, waarom je die hebt, niet weg…

Jezus pakt de kern aan van het probleem: de zonde. Want het zijn Uw zonden die scheiding maken tussen u en Mij, zegt de HERE in Jesaja en aan het kruis verzoende Jezus de wereld met God door hen hun zonde niet toe te rekenen.

Wat je problemen vandaag ook zijn:

– Laat geen steen jouw lofprijzing moeten overnemen, prijs Hem, zelfs in je diepste duisternis

– Laat de Here Jezus toe in de kern van je probleem, zodat de oorzaak wordt opgelost en niet de symptomen

– en vergeet niet dat de vandaag ingehaalde koning. binnen een week de plaats inneemt van de ter dood veroordeelde Bar-abbas, als eerste zijn plaats, maar zeker ook de onze en dat de menigte, die nu juicht, dan schreeuwt; Kruisig Hem

Wees daarom standvastig, wat de omstandigheden ook zijn of zullen worden, want Hij komt in de Naam van, namens, de Heer, Adonai. En Hij zorgt voor je, in alles.

Gezegende Palmpasen.

 

—————————————————-—————————————————————
  • Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl/
Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.