Niemand is als U

Comment 1 Standard

HEERE, er is niemand zoals U, en er is geen God dan U alleen, zoals blijkt uit alles wat wij met onze eigen oren gehoord hebben.  1 Kronieken 17:20 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 1 Kron.17:16-27

David wilde dolgraag de tempel bouwen voor de HERE, voor JHWH, maar heeft zojuist te horen gekregen dat hij dat niet mag. Hij heeft teveel bloed vergoten, zijn zoon Salomo zal dat wel mogen en heeft dat ook gedaan, zo mooi dat het zijn weerga niet kende. David zal al wel de voorbereidingen treffen, koopt de beste materialen aan en zorgt dat Salomo direct zou kunnen beginnen.

David is niet teleurgesteld door dit bericht, want hij hoort meteen in dezelfde profetie dat uit zijn geslacht de Messias zal voortkomen. En dan komt hij bij de lofverheffing van onze dagtekst. HERE er is niemand als U en er is geen god, letterlijk geen goden, Elohim is een meervoudsvorm en betekent dus goden. Er is op de hele wereld en in de hemel en het heelal niemand die Hem kan evenaren.

En David heeft het zelf gehoord, met zijn eigen oren, onder andere via de profeet Nathan. Hebben wij Hem horen spreken, Zijn liefdevolle, zachte stille stem gehoord?

God is geen God Die de grote zwijgende is, Hij is de God, Die spreekt, ook vandaag nog, de God Die wil communiceren. Soms met een hoorbare stem zoals bij Samuel, maar meestal in je gedachten. Leren luisteren naar die stem opent zoveel mogelijkheden om een bovennatuurlijk leven te leiden. Je lijkt dan impulsief voor anderen, maar jij hoort, wat zij niet horen. En door er naar te luisteren leer je steeds meer en meer Zijn stem te herkennen. Mijn schapen kennen Mijn stem, zegt de Here Jezus in Joh. 10. En Hij is niet gestopt met spreken toen wij de Bijbel samenstelden zoals sommigen beweren en geloven. Nog steeds geeft Hij instructies, of vertelt Hij hoeveel Hij van je houdt en dat Hij dol op je is, want, geloof het of niet, dat is Hij.

Kijk naar David, de tempel bouwen mocht hij niet, maar hij is wel de vader van de Here Jezus geworden. Bartiméus roept Jezus zo aan: ‘En toen hij hoorde dat het Jezus de Nazarener was, begon hij te roepen en te zeggen: Jezus, Zoon van David, ontferm U over mij!’ Markus‬ ‭10:47‬ ‭HSV‬‬

Zoon van David, zo wordt Hij ook genoemd is het geslachtsregister in Mattheus. Dus als God een deur sluit, heeft Hij nog iets veel mooiers in petto voor je. En geloof me David was geen lieverdje, denk aan zijn affaire met Batseba, maar dat was niet de reden dat hij de tempel niet mocht bouwen, want als God iets vergeeft, dan vergeet Hij het ook, anders dan wij mensen.

Heb je Zijn stem al gehoord? Oefen je erin, gehoorzaam die en er zal een wereld voor je open gaan van zegeningen. Want als U aandachtig luistert naar de stem van de HERE Uw God, van JHWH Elohim, dan zal Hij je overladen met Zijn zegen! En dat gaat niet alleen maar over het houden van regels en bepalingen, het gaat om die intieme relatie met Hem in je binnenkamer.

Advertenties

Een gedachte over “Niemand is als U

  1. Pingback: Wijsheid, kennis en inzicht |

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.