Geschenk

Comment 1 Standard

Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.’

Romeinen 6:15-23 HSV

Lezen: Rom. 6:15-23

Het grote, nee, het grootste verschil tussen het christendom en iedere andere godsdienst is met een eenvoudig woordje weer te geven: genade.

Wie daar dan ook met zijn tengels aanzit heeft een gigantisch probleem, die komt onder een vloek, zelfs als hij een engel uit de hemel zou zijn, zegt Paulus in Gal. 1:8, wees dus gewaarschuwd! Want het ligt zo op de loer: we moeten dit en we moeten dat. Je moet helemaal niks om Gods goedgunstigheid te ontvangen, je moet helemaal niks om het eeuwige leven te ontvangen: je moet het geschenk alleen maar aannemen.

De tekst uit Galaten gebruik ik soms in gesprek met Moslims, als ze vertellen dat Mohammed in de Bijbel was aangekondigd. Ze doelen dan op de teksten die gaan over de komst van de Heilige Geest. Maar deze tekst slaat daar feitelijk op, want in de Islam komt de genade niet voor. Net zo min als in wettische christendom, ook daar is men eigenlijk onbekend met dit fenomeen. Maar vlak ook sommige pinkster stromingen niet uit.

Maar genade is een geschenk en daar hoef je dus helemaal niets meer voor te doen om het te ontvangen, het wordt je aangeboden. Alles wat je moet doen om een geschenk te krijgen maakt al dat het geen geschenk meer is, het is een charismata, een genadegave. Alleen ontvangen en ervan genieten.

En vanuit die genade ga je een ander leven leiden, wordt je leven veranderd, strijd je tegen de zonde etc. Maar zelfs de doop, wat sommigen zeggen (TLR) is geen voorwaarde voor je behoud, alleen je geloof in de Here Jezus. De doop maakt dat je dat opstandingsleven kan leven wat voor je bedoeld is, en is daarom zo ontzettend belangrijk, maar niet om de hemel in te gaan.

Anderen zeggen weer dat als je niet in tongen spreekt, je niet behouden bent, allemaal lariekoek en sektarisch. Je moet ook niet gaan evangeliseren om bij God in een goed blaadje te komen, je bewogenheid met verloren zielen is de sleutel tot effectief zielen winnen.

Deze tekst is zo klip en klaar: Het loon, het gevolg, van de zonde, datgene wat we allemaal verdienen, is de dood, de eeuwige dood wel te verstaan, het eeuwig van God gescheiden zullen zijn, maar de genade, die God geeft, dat gratis geschenk is het eeuwige leven (Zoë) door Jezus Christus Zijn Zoon, onze Here, en dus door niemand anders!

Worstel niet langer met het feit of je wel of niet een kind van God bent, maar accepteer Zijn uitbundige, overvloedige genade en ga daarvan uit leven in die nieuwheid van het leven. Het andersom proberen is gedoemd tot mislukken, want je faalt iedere dag weer opnieuw, maar door de genade is het leven met God een vreugde, omdat het de angst verdrijft! Ga het doen, ontvang het en leef!

Advertenties

Een gedachte over “Geschenk

  1. Pingback: Heb je Hem? |

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.