Dokter

Leave a comment Standard

En toen Jezus dat hoorde, zei Hij tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.  Marcus 2:16-17(Herziene Statenvertaling)

Lezen: Marc.2:14-17

Religieuze mensen, die geregeerd worden door de geest van religie, en dat is een hardnekkige, hebben altijd overal kritiek op. Als je vertelt dat er weer iemand een keuze gemaakt heeft voor Jezus zeuren ze meteen: ‘er moet wel gedoopt worden, zal mij benieuwen of het beklijft’ etc. En ze weerstaan altijd de Heilige Geest en willen je in een keurslijf stoppen. Dat probeerden ze ook met de Here Jezus. Hij had geen moeite met de tollenaars en zondaars, maar met de religieuze leiders had Hij het regelmatig aan de stok.

Zo ook in het tekstgedeelte van vandaag. Levi komt tot geloof, hij is tollenaar en iemand die een geweldige impact zal hebben in het Koninkrijk, hij heet nl ook Mattheus en heeft dus dat evangelie geschreven. Dat is een feestje waard en onze Heiland Hield van een feestje, nog trouwens, want het is feest in de hemel over één zondaar, die zich bekeert. Dus wordt er heerlijk gegeten en gedronken. Maar de azijnpissers hebben weer wat te zeuren: ‘Hij eet met tollenaars en zondaars’

Een van de grote fouten, die we maken is dat we mensen die tot geloof gekomen zijn, direct afzonderen en in onze subcultuur van het christelijke leven willen brengen. Dat doen we omdat we bang zijn dat ze terugvallen, en deels is dat misschien ook terecht. Maar de Here Jezus niet, Hij laat hem al zijn vrienden uitnodigen. Nu zal hij die buiten het tollenaar circuit niet zoveel gehad hebben, want die waren gehaat, ze collaboreerden met de vijand, een soort NSBers zeg maar. Maar dat maakt voor de Here Jezus niet uit, want Hij zoekt ze op, want juist zij hebben dokter Jezus nodig. De anderen dan niet, zul je misschien denken n.a.v. deze tekst? Natuurlijk wel, het woordje rechtvaardigen is hier juist wat cynisch bedoeld. Zij vonden zichzelf rechtvaardig. Denk aan het gebed van de farizeeër en de tollenaar.

Dus als je niet beseft dat je verloren bent en redding nodig hebt, grijp je die reddingsboei niet. Maar als de Heilige Geest je overtuigt van zonde, weet je dat je iemand nodig hebt. En er is er maar Één, Die redding geeft en dat is Jezus!

Hij is gekomen om het zondeprobleem, de ziekte, die al onze problemen veroorzaakt, op te lossen en te genezen. Door Hem aan te nemen, begint het genezingsproces, wat we bekering noemen. Hij werkt met Zijn Geest in ons en bij sommigen gaat dat snel, anderen hebben een heel leven nodig, maar Hij veroordeelt niemand, ook de tollenaars niet, zelfs de farizeeërs niet, Hij probeert hen ook zo ver te krijgen dat ze hun heil bij dokter Jezus zoeken. Iedereen heeft Jezus nodig, schreeuw het daarom van de daken: dokter Jezus geneest!

___________________________________________________________________________________________________________________________

* Sinds 3 juni weer 12 weken lang te beluisteren in “Op weg met de Bijbel” op www.GrootNieuwsRadio.nl, luister hier de uitzending van 24 juni: https://soundcloud.com/trans-world-radio/afl-4-arie-de-paauw-geestelijke-wereld?in=trans-world-radio/sets/maandag-op-weg-met-de-bijbel-1

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook geactiveerd worden in het genezen van zieken en winnen van zielen? 6 juli weer de SWAT, Soul Winning Action Training in Rotterdam. Geef je op Www.soul-winning-Action-training.ga

* Op 25 september start de module ‘de Profetenschool’ van

Onze Discipel-Bijbelschool. Opgave: http://www.twitter.com/home?status=Ik+ben+aanwezig+https://www.eventbrite.nl/e/tickets-de-profetenschool-62091433148?ref=estw

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl/

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.