Niente

Leave a comment Standard

En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.  1 Korintiers 13:2 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 1Kor.13

Toen Paulus zijn 1e brief aan de Korinthiers schreef waren er nog geen hoofdstukken, die indeling is pas eeuwen later gekomen, om het ons makkelijker te maken om teksten op te zoeken. Toen hij dus midden in zijn onderwijs over de gaven van de Geest deze psalm van de liefde schreef, was dat dus gewoon een onderdeel van zijn onderwijs. En het mag duidelijk zijn dat dit gedeelte niet haaks staat op de gaven, zoals wel eens wordt beweerd, maar gewoon alles in het juiste perspectief zet.

Want de gaven van de Geest zijn ontzettend belangrijk, alle negen stuks, en onmisbaar in deze tijd, waar we snakken om openbaring, profetie, woorden van wijsheid en kennis en bergen verzettend geloof, de gaven die in dit vers aan bod komen. Maar als we ze gebruiken zonder de liefde, dan missen ze hun doel!

Gisteren haalde ik het al aan dat we juist ook de Geest van liefde hebben ontvangen Kracht, liefde en Bezonnenheid

Dus is het eigenlijk onmogelijk om te wandelen in de gaven van de Geest, zonder de liefde daarbij te hebben. Toch was dat het geval in Korinthe. Het ontbrak hen aan geen enkele geestelijke gave, maar de liefde was ver te zoeken. En dan worden de gaven Niets waard, zijn ze niets, niente.

Maar pas op, als onze gedrevenheid liefde wordt, dan zijn ze dus alles! Want kracht en liefde samen is juist de dynamiet van de Heilige Geest. Als we vanuit bewogenheid profeteren, dan zien we wel de zonde in iemand leven, maar zetten we die persoon niet te kijk, maar bemoedigen we juist om rein en zuiver te leven voor God. Dan is profetie niet veroordelend, maar haalt het het goud uit de modder naar boven, worden we goudzoekers. Gaan we de woorden van kennis en wijsheid gebruiken om mensen op te bouwen en zet ons geloof de dingen in werking die mensen helpen, genezen, bevrijden.

Maar het is de liefde die ons drijft, om mensen van Hem te vertellen, om mensen te helpen en ze op te bouwen. Zonder de liefde klinkt het hard, hoe zuiver het gesprokene ook zou zijn, het mist zijn doel. Maar met liefde wordt het aangenaam om naar te luisteren en horen we de hartklop van onze hemelse Vader Zelf.

Beweeg in de gaven, strek je er naar uit, maar laat liefde altijd je motivatie zijn. Dan gaan er echt bergen opzij, reken maar!

___________________________________________________________________________________________________________________________

* Maandag weer te beluisteren in “Op weg met de Bijbel” op www.GrootNieuwsRadio.nl,

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Op 25 september start de module ‘de Profetenschool’ van

Onze Discipel-Bijbelschool. Opgave: http://www.twitter.com/home?status=Ik+ben+aanwezig+https://www.eventbrite.nl/e/tickets-de-profetenschool-62091433148?ref=estw

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.