Gelovend bidden

Leave a comment Standard

‘Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.’ Markus‬ ‭11:24‬ ‭HSV‬‬

Lezen: Mark.11:12-14 en 19-26

Iedereen worstelt wel met onverhoorde gebeden. In het gedeelte wat we vandaag lezen gaat het over het verhaal van de verdorde vijgenboom. Eigenlijk spreekt de Here Jezus hier een negatief gebed over uit, zeg maar een vloek en dezelfde dag nog vindt datgene wat Hij uitgesproken had, plaats. Sterk en krachtig. Want dood en leven zijn nu eenmaal in de macht van de tong. (Spreuken 18:21)En wat horen we het toch veel om ons heen: ik wordt hier dit of dat van, of ik krijg er dit of dat van. En vaak zijn het niet de mooiste of de fijnste dingen…. Feitelijk zijn dat zelfvervloekingen en je moet dan ook niet gek opkijken als ze gebeuren.

Maar gelukkig gebeurt het ook in het positieve. Ik kan er van getuigen.

We ontvangen in deze perikoop eigenlijk drie sleutels, spreken, geloven en vergeving. Over vergeving heb ik afgelopen maandag gesproken op Groot Nieuws Radio, hier te beluisteren https://opfrisser.com/2019/07/23/vergeving-4/

En het spreken heb ik hierboven al genoemd. De derde sleutel is dus geloof, geloof dat je het al ontvangen hebt zet verhoring in werking. Ik hoorde eens een verhaal van een vrouw met een gezin, die zo sterk geloofde dat God hen van eten zou voorzien, hoewel dus alles leeg was, dat ze de tafel al had gedekt en ging bidden en danken voor het eten, dat er nog niet was, alsof het er al was. Toen ze amen zei ging de bel en stond het voor de deur.

We beseffen vaak niet hoe sterk geloof is. De gave van geloof, als een van de negen van de Heilige Geest is niet ons geloof, maar het is Zijn geloof, het is Zijn gave in ons werkzaam. En net zo goed als we ons mogen oefenen in de andere gaven, mag dat dus ook in deze. Want het is de gave van geloof dat wonderen in werking zet, die we nodig hebben om in het bovennatuurlijke te wandelen, om de wereld veranderd te zien worden en om Gods Koninkrijk zichtbaar te maken. En ook deze gave wil de Heiige Geest ons geven. Net als bij de andere gaven heb je die dus ook, toen je gedoopt, vervuld werd met de Heilige Geest.

Geloven is ook vertrouwen, vertrouwen dat God zegt wat Hij belooft. Dat is ook een kwestie van lef hebben, moed hebben, durven. Daarom zei John Wimber ook; FAITH is spelled RISK, durf jij het aan?

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.