Ingeblazen

Leave a comment Standard

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, 2 Timoteus 3:16 Herziene Statenvertaling)

Toen Paulus deze brief aan zijn leerling en geestelijk zoon schreef was er alleen nog maar het Oude Testament, maar wat hij schreef geldt voor de gehele Bijbel. Nu zijn er nog wel andere boeken, die we canoniek noemen, en die op zich goed zijn om te lezen, maar die niet het gezag hebben, die wij aan de 66 boeken, 39 in het Oude- en 27 in het Nieuwe Testament, toekennen.

We gaan er vanuit dat God Zelf waakt over Zijn Woord en gezorgd heeft dat Hij de samenstellers heeft geïnspireerd, net zoals Hij de schrijvers inspireerde. Het woordje dat vertaald is met ingegeven, is inzet Grieks theopneusto, wat door God ingeblazen betekent. Hij is er dus Zelf verantwoordelijk voor. En dat ingeblazen duidt dan weer op het werk van de Geest, Die waait waarheen Hij wil, zoals de Here Jezus ons leerde.

Gods Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken, schreef Maarten Luther, die ons weer terug bracht op het spoor van de gaande en de bijbel weer teruggaf aan het volk, door die in de taal., die iedereen sprak, te vertalen.

Daarom is het zo belangrijk om de Schrift te kennen, om hele gedeelten uit je hoofd te kunnen citeren, te memoriseren. Het is goed voor onze grijze cellen om die te trainen, en hoe kunnen we ze nu beter trainen dan met Gods Woord? De dagtekst, die je iedere dag met de Opfrisser meekrijgt is daar een goed middel voor.

Schrijf hem over, plak hem op plaatsen waar je regelmatig komt en lees en herlees en stamp het erin. Binnen een week heb je er 7 uit je hoofd geleerd en aan het eind van de maand al 31. Vandaag begint een nieuwe maand, wat let je om er vandaag mee te beginnen? Het kost misschien wat moeite, maar dan heb je ook wat. Want wat je erin stopt, krijg je eruit!

Besteed tijd aan het Woord van God, laat het je onderwijzen, gebruik het om dwalingen te weerleggen, anderen en jezelf te verbeteren en om op te voeden en opgevoed te worden in datgene wat goed is voor jou en voor anderen, om een leven te leiden zoals God het wil.

‘De Bijbel, Gods liefdesbrief aan jou en mij, waarin Hij vertelt hoeveel Hij van je houdt. Je zult merken je wordt verlost en vrij, Als je je leven aan Hem toevertrouwt’

Schreef ik ooit in een liedje en het is meer dan 40 jaar later nog steeds waar! En toen we elkaar nog brieven stuurden, zeker liefdesbrieven, las je die over en over, telkens weer, je kende ze op het laatst uit je hoofd. Zo mag dat ook Zijn met de liefdesbrief bij uitstek.

Vandaag beginnen?

* Maandag weer te beluisteren in “Op weg met de Bijbel” op www.GrootNieuwsRadio.nl,

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Op 25 september start de module ‘de Profetenschool’ van

Onze Discipel-Bijbelschool. Opgave: http://www.twitter.com/home?status=Ik+ben+aanwezig+https://www.eventbrite.nl/e/tickets-de-profetenschool-62091433148?ref=estw

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.